News   /   اروپا   /   تلگرام

مسکو خطاب به واشنگتن: کریمه را پس نمی‌دهیم

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه (تصویر آرشیوی)

مسکو ضمن مخالفت با درخواست واشنگتن مبنی بر بازگرداندن شبه‌جزیرۀ کریمه به اوکراین اعلام کرد این منطقۀ راهبردی بخشی از خاک روسیه است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه چهارشنبه در نشستی خبری گفت: «ما قلمرو خود را پس نمی‌دهیم. کریمه متعلق به روسیه است.»

شبه‌جزیرۀ کریمه طی یک همه‌پرسی در 17 مارس 2014 (26 اسفند 1392) از اوکراین جدا شد و با رأی موافق 96/8 درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی رسماً به روسیه ملحق شد.

بعد از پیوستن این منطقه به روسیه، امریکا و متحدانش در اتحادیۀ اروپا تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کردند و مناسبات با کرملین به اندازۀ بی‌سابقه‌ای کاهش یافت.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، سه‌شنبه گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، «انتظار دارد دولت روسیه خشونت‌ها را در اوکراین کاهش دهد و کریمه را بازگرداند.»

ترامپ روز چهارشنبه با تکرار درخواست خود در توئیتر اعلام کرد: «کریمه در زمان دولت اوباما به تصرف روسیه درآمد. آیا اوباما بیش از حد در قبال روسیه نرمش نشان داد؟»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه، در واکنش به اظهارات همتای امریکایی خود گفت بازگرداندن کریمه قابل مذاکره نیست و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیش از این دلیل روی آوردن مردم کریمه به روسیه را توضیح داده بود.

پسکوف ادامه داد: «موضوع بازگرداندن کریمه به بحث گذاشته نخواهد شد... روسیه در خصوص تمامیت ارضی خود با شرکای خارجی به تبادل‌نظر نمی‌پردازد.»

ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای روسیه، با تأکید بر موضع کرملین در قبال کریمه خاطرنشان کرد هرگونه صحبت درباره وضعیت این شبه‌جزیره به مثابه تجاوز به تمامیت ارضی روسیه است.

ویتالی چورکین، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل، اوایل ماه جاری میلادی گفته بود: «مردم کریمه تمایل خود را به صراحت در یک همه‌پرسی نشان دادند.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که رؤسای‌جمهور امریکا و روسیه اواخر ژانویه در تماسی تلفنی تمایل خود را بر بهبود مناسبات دوجانبه اعلام کرده بودند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku