News   /   ايران   /   تلگرام

آمانو: ایران به‌خوبی توافق هسته‌ای را اجرا می‌کند

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل، در نشستی در دبی (26 بهمن 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل با تأکید بر پایبندی ایران به برجام، گفته است ایران در حال اجرای توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی است.

یوکیا آمانو سه‌شنبه در حاشیۀ نشستی در دبی گفت: «ایران همچنان به اجرای تعهدات اتمی خود بر اساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه می‌دهد.»

وی این اظهارات را در حالی بیان کرد که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، ایالات‌متحده مواضع سخت‌گیرانه‌تری علیه ایران اعمال کرده است. ترامپ در واکنش به آزمایش اخیر موشکی ایران گفته بود «هیچ گزینه‌ای منتفی نیست.»

ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به‌علاوۀ آلمان در تاریخ 23 تیر 1394 بر سر برجام به توافق دست یافتند. این توافق از 26 دی 1394 اجرایی شد.

بر اساس برجام، ایران با محدودسازی برنامۀ هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای موافقت کرد. از زمان آغاز اجرای برجام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران را به تعهدات خود مطابق با توافق هسته‌ای تأیید کرده است.

به گفتۀ آمانو، دولت ترامپ باوجود طرح برخی انتقادها، تاکنون درزمینۀ توافق هسته‌ای ایران با وی یا دیگر مقام‌های مربوطه تماسی نداشته است.

وی افزود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور مستمر با دولت امریکا در تماس است اما تاکنون دربارۀ نگرانی‌های دولت جدید دربارۀ برنامۀ هسته‌ای ایران چیزی از آن‌‎ها نشنیده است.

ترامپ که از مخالفان سرسخت برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) است در رقابت‌های انتخاباتی خود از «پاره کردن برجام» سخن گفته بود. وی همچنین مدعی شد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان را مورد بازبینی قرار خواهد داد. وی همچنین توافق هسته‌ای را «بدترین توافق تاریخ» خوانده بود.

ترامپ همواره از دولت پیشین امریکا به خاطر توافق با ایران انتقاد کرده و مدعی شده است که رویکردی سخت‌گیرانه‌تر از باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، در قبال ایران در پیش خواهد گرفت.

آمانو افزود فعالیت هسته‌ای ایران همچنان مطابق با توافق هسته‌ای است و آنچه در حال حاضر اهمیت دارد «تداوم پایبندی» به این توافق است.

وی دربارۀ این مسئله که اگر امریکا باوجود پایبندی تمام و کمال ایران به این توافق، خواستار ایجاد تغییراتی در آن شود، واکنش آژانس چه خواهد بود، اظهارنظری نکرد.

آمانو افزود: «هیچ مسئلۀ سیاسی نمی‌تواند اجرای (برجام) را تغییر دهد. اجرای این توافق بسیار مهم است و تلاشی همگانی می‌طلبد.»

«سانتریفیوژ I.R.8 غنی‌سازی را 20 برابر افزایش می‌دهد»

بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفت سانتریفیوژ I.R.8 ظرفیت غنی‌سازی 20 سو را در سال دارد که با تولید انبوه این دستگاه، ظرفیت غنی‌سازی 20 برابر می‌شود.

بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران (عکس از ایسنا)

به گزارش ایرنا، کمالوندی سه‌شنبه در حاشیۀ همایشی در مشهد افزود: «اکنون غنی‌سازی با سانتریفیوژهای I.R.1 انجام می‌شود که ظرفیت غنی‌سازی آن یک سو در سال است.»

وی اظهار کرد: «سانتریفیوژ I.R.8 اکنون در مرحلۀ آزمایش با گاز اورانیوم غنی‌شده است که پس از اتمام آزمایش در هشتمین سال پس از برجام به تولید انبوه می‌رسد.»

کمالوندی گفت: «ساخت این دستگاه که تحول مهمی در صنعت هسته‌ای و غنی‌سازی است، از مواردی است که در برجام پیش‌بینی شده و خلاف برجام نیست.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku