Congratulation!

You have been registered successfully. To activate Your account check your email and confirm your registration.

News   /   ايران   /   تلگرام

دهقان: باید از انرژی هسته‌ای در صنایع دریایی بهره ببریم

حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌گوید ایران در حوزۀ پیشران‌های دریایی به‌ویژه برای شناورهای سنگین یا زیردریایی باید از انرژی هسته‌ای استفاده کند.

به گزارش ایسنا، حسین دهقان سه‌شنبه (26 بهمن) در اولین همایش پیشران‌های دریایی ایران گفت: «ما برای بهره‌برداری از فناوری‌های نوین و استفاده از پیشرانه‌ها به‌خصوص استفاده از انرژی هسته‌ای برنامه داریم تا هم توانایی‌های خود را ارتقاء دهیم و هم به مسائل زیست‌محیطی توجه کرده و از محیط‌زیست مراقبت کنیم.»

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: «در توسعۀ پیشران‌‌ها حتماً باید به سمت کاهش عوارض زیست‌محیطی حرکت کنیم.»

وی افزود: «در تولید این پیشران‌‌ها باید به مؤلفه‌هایی از قبیل قدرت و قابلیت مانور، حرکت به سمت پلتفرم‌ها و اتکاء به داشته‌های داخلی توجه کنیم.»

دهقان در ادامه گفت: «دریا یک منبع و داراییِ راهبردی است و کشورهای محصور در خشکی در معادلات حمل‌ونقل جهانی در فشار هستند. ما امروز کمترین توسعه را در صنایع دریایی داشتیم درحالی‌که توسعۀ این صنایع برای ما صرفۀ اقتصادی دارد و می‌تواند شغل زیادی ایجاد کند، اما به این سرمایۀ عظیم توجه کافی انجام نشده است. اکنون فقیرترین بخش‌های کشور در سواحل جنوبی کشور ما قرار دارد.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با طرح این پرسش که «چرا ما نتوانسته‌ایم در توسعۀ سیستم‌های پیچیده آن‌طور که می‌خواستیم اقدام کنیم»، گفت: «غلبۀ احساس بر عقلانیت، عجلۀ زیاد برای تأمین نیاز و ناتوانی در انطباق وضع موجود با وضع مطلوب دلایل این موضوع است.»

دهقان همچنین گفت: «ما تا ظرفیت پذیرش فناوری را در خود ایجاد نکنیم، دریافت هر فناوری برای ما ناقص خواهد بود. کپی‌سازی یا مهندسی معکوس، بومی‌سازی نیست. بلکه بومی‌سازی به معنای ایجاد زیرساخت و بلوغ کافی برای استفاده از تجهیزات است.»

وی در پایان گفت: «وجود عزم برای اجرای پروژه‌ها، طراحی اهداف روشن و قابل‌سنجش و همچنین توجه به الزامات هر پروژه می‌تواند ما را در دستیابی به اهداف کمک کند. جمع‌کردن همۀ فناوری‌های لازم در یک سیستم را باید بیاموزیم. ما باید قادر به شناسایی درست نیاز، ترسیم اهداف روشن، تمرکز منابع بر اهداف و اعمال مدیریت بر سیستم باشیم تا به اهداف خود دست پیدا کنیم.»

همچنین اولین همایش پیشران‌های دریایی سه‌شنبه در هتل المپیک تهران برگزار شد. در حاشیۀ این همایش از موتور بنزینی برون‌نصب دریایی «توس» رونمایی شد. (عکس‌ها از ایرنا)

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku