مذاکرت سوریه از 5 اسفند در ژنو آغاز می‌شود

استفان دِمیستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بر اساس اعلام سازمان ملل، مذاکرات صلح سوریه اوایل اسفند ماه در شهر ژنو در سوئیس ازسرگرفته می‌شود.

دفتر استافان دِمیستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد نمایندگان دولت دمشق و گروه‌های معارض قرار است برای «گفتگوهای مقدماتی» با این مقام بلندپایۀ سازمان ملل دوم اسفند (20 فوریه) وارد ژنو شوند.

در این بیانیه آمده است مذاکرات صلح از پنجم اسفند (23 فوریه) آغاز خواهد شد.

در همین حال، یارا شریف، سخنگوی نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، گفت: «می‌توانیم تأیید کنیم که دعوتنامه‌ها امروز ارسال شد و رایزنی‌ها ادامه دارد.»

این مذاکرات ابتدا قرار بود 20 بهمن (8 فوریه) برگزار شود اما برای اینکه گروه‌های معارض وقت بیشتری برای هماهنگ شدن داشته باشند، این گفتگوها به تعویق افتاد.

دِمیستورا هفتۀ گذشته به گروه‌های معارض دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، اخطار داده بود اگر نتوانند بر سر زمان ازسرگیری مذاکرات به نتیجه برسند، خودش هیئت‌های نمایندگی را انتخاب و دعوت می‌کند.

دفتر نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه در حالی از شروع مذاکرات خبر داد که گروه معارض موسوم به «کمیتۀ عالی مذاکرات» روز یکشنبه هیئتی متشکل از 21 نماینده را برای شرکت در دور جدید گفتگوهای صلح معرفی کرد.

این در حالی که دولت قزاقستان شنبه اعلام کرد نمایندگان دولت دمشق و معارضان را برای برگزاری مذاکرات صلح در روزهای 27 و 28 بهمن‌‍ماه به آستانه، پایتخت این کشور آسیایی، دعوت کرده است.

گفته می‌شود در این دور از مذاکرات دربارۀ رعایت آتش‌بس و اقدامات تثبیت‌کننده برای مناطق خاص گفتگو خواهد شد.

دو جناح درگیر ماه گذشته نیز مذاکرات غیرمستقیمی را برگزار کردند اما این گفتگوها نتیجه‌ای در بر نداشت. مذاکرات آستانه با میانجی‌گری ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku