News   /   آسيا   /   تلگرام

مصائب روهینگیاها در حین فرار از عملیات نظامی به بنگلادش

حضور مسلمانان میانمار در اردوگاهی در بنگلادش (22 بهمن 95، عکس از رویترز)

مسلمانان روهینگیا که به دلیل عملیات سرکوبگرانۀ ارتش میانمار به بنگلادش گریخته‌اند، از مصائب این سفر پرمخاطره پرده برداشته‌اند.

عملیات نظامیان میانمار از اکتبر سال گذشتۀ میلادی در مناطق مسلمان‌نشینِ شمال این کشور باعث شده حدود 69 هزار مسلمان روهینگیا از ترس جان خود به بنگلادش بگریزند؛ سفری که آنچنان هم بی‌خطر نبوده است.

ده‌ها تن از این مسلمانان که هفتۀ گذشته وارد بنگلادش شدند، در اردوگاه بالوخالی در مجاورت شهر کاکس بازار اِسکان یافته‌اند. در حال حاضر در این اردوگاه بیش از هزار خانواده زندگی می‌کنند.

یکی از ساکنان روهینگیایی این اردوگاه در مصاحبه با رویترز گفت: «صبح پنج‌شنبه (21 بهمن) با یکی از همسایه‌ها به مسجد می‌رفتم که چندین سرباز ما را متوقف کردند و پرسیدند که کجا می‌رویم. من گفتم می‌خواهیم عبادت کنیم ولی آن‌ها به پای دوستم شلیک کردند و سپس من برای نجات خود به سرعت فرار کردم و صبح جمعه با خانواده‌ام وارد بنگلادش شدیم.»

هارون الرشید، از دیگر ساکنان اردوگاه بالوخالی که در حین فرار هدف شلیک نظامیان میانماری قرار گرفته بود، خاطرنشان کرد: «دو ماه پیش در مسیر آمدن به بنگلادش بودیم... که نیروهای ارتش ناگهان به سوی ما تیراندازی کردند. یک تیر به پای من اصابت کرد. یکی از دوستان و یکی از اقوام (من) کشته شدند.»

یک روهینگیایی دیگر نیز تصریح کرد نیروهای دولتی میانمار خانه‌های مسلمانان را به آتش کشیدند.

مسلمانان روهینگیا پیشتر به کارکنان سازمان ملل گفته بودند نیروهای دولتی میانمار در عملیات خود «به کشتار نوزادان، کودکان، زنان و افراد کهنسال پرداخته‌اند، به سوی مردم در حال فرار تیراندازی کرده‌اند و برخی روستاها را کاملاً به آتش کشیده‌اند.»

آن‌ها همچنین از «بازداشت‌های جمعی، تجاوزها و خشونت‌های جنسی سازمان‌یافته و گستردۀ» نیروهای میانماری خبر دادند.

به گفتۀ این افراد، نیروهای دولتی در این عملیات «غذاها و منابع غذایی را نیز عمداً از بین برده‌اند.»

دو تن از مقام‌های بلندپایۀ سازمان ملل که به امور مربوط به روهینگیایی‌های در حال فرار از خشونت‌های ارتش میانمار رسیدگی می‌کنند، اعلام کردند در عملیات نظامیان میانمار در شمال این کشور بیش از هزار مسلمانان کشته شده‌اند.

میانمار که یک کشور عمدتاً بودایی‌نشین است، پیش‌تر تمامی اتهام‌های مربوط به نقض حقوق مسلمانان در این عملیات را رد کرده و این موارد را ساختگی خوانده بود ولی بعد از انتشار این گزارش‌ها وعده داد تحقیقاتی را در این باره انجام دهد.

عملیات سرکوبگرانۀ ارتش میانمار بعد از حمله‌ای در نهم اکتبر 2016 به مرزبانان این کشور شروع شد؛ دولت میانمار این حمله را - که در آن 9 افسر پلیس کشته شدند - به مسلمانان روهینگیا نسبت داده است.

دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که دست‌کم 1/1 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند و آن‌ها را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌داند.

مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku