News   /   اروپا   /   تلگرام

نظرسنجی: افزایش محبوبیت احزاب راست‌گرای افراطی در کشورهای اروپایی

نظرسنجی‌ها از افزایش محبوبیت احزاب راست‌گرای افراطی در اروپا حکایت دارند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند همزمان با پیشتازی مارین لو پن، رهبر حزب راست افراطی، در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، میزان محبوبیت احزاب راست‌گرای افراطی در سوئد و چک نیز افزایش یافته است.

به گزارش روزنامۀ انگلیسی بریتیش اکسپرس، نتایج چند نظرسنجی که طی هفتۀ گذشته در سراسر اروپا برگزار شد، تحلیل‌های پیشین را مبنی بر اینکه گرایش به سمت احزاب راست‌گرای افراطی در قارۀ اروپا بیشتر شده است، تأیید می‌کند.

این در حالی است که احزاب حاکم همچون حزب اتحادیۀ دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، همچنان برای بقای محبوبیت خود تلاش می‌کنند.

بر اساس یک نظرسنجی جدید، احزاب ملی‌گرا در جمهوری چک به طرز بی‌سابقه‌ای محبوبیت یافته‌اند، درحالی‌که احزاب مخالف اتحادیۀ اروپا در ایتالیا هنوز از رقبای خود پیش نیفتاده‌اند.

این گزارش پس‌ از آن منتشر شد که پارلمان اروپا خواستار اختصاص بودجۀ بیشتری توسط اتحادیۀ اروپا برای «مقابله با پوپولیسم» شد. این پارلمان اعلام کرد تداوم تمایل کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا به ملی‌گرایی، موجودیت این اتحادیه را تهدید می‌کند.

بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسۀ ایفاپ که پنج‌شنبه منتشر شد، در فرانسه رهبر حزب «جبهۀ ملی» 5 درصد از محبوب‌ترین نامزد مستقل این کشور پیش افتاده است.

مارین لو پن، رهبر حزب راست‏‌گرای جبهۀ ملی و نامزد ریاست‌جمهوری فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در این نظرسنجی، لو پن که به اعتقاد برخی شگفتی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است، از حمایت 26 درصد از شرکت‌کنندگان برخوردار شد و در مقابل، امانوئل ماکرون، نامزد مستقل و میانه‌روی فرانسه، تنها 21 درصد آراء را به خود اختصاص داد. در همین حال، فرانسوا فیونِ محافظه‌کار حمایت 18 درصد شرکت‌کنندگان را کسب کرد.

جبهۀ ملی فرانسه که حزبی افراطی و ضدمهاجران است، پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و رأی مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیۀ اروپا، به دنبال دست یافتن به نتایج مشابهی در فرانسه است.

در همین راستا، حزب راست‌گرای «آزادی و دموکراسی مستقیم» در جمهوری چک توانست در یک نظرسنجی، به محبوبیت 8درصدی برسد که رکوردی بی‌سابقه برای این حزب است. بااین‌حال، حزب میانه‌روی «آنو» که از احزاب طرفدار اتحادیۀ اروپا است و محبوبیت 28درصدی دارد، همچنان پیشتاز است.

در سوئد نیز حزب دموکرات‌های این کشور در یک نظرسنجی توانست 17 درصد آراء را کسب کند که از میزان محبوبیت 25درصدی این حزب در ماه نوامبر سال 2016 (آبان 95) بسیار کمتر است. سوئد در سال 2018 انتخابات پارلمانی خود را برگزار می‌کند.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد محبوبیت حزب مرکزی سوئد، که جنبشی لیبرال و طرفدار پناهجویان است، علی‌رغم مواجهۀ این کشور با مسائل مربوط به مهاجرت، به 12 درصد افزایش یافته که بالاترین میزان محبوبیت این حزب از سال 1982 است.

در ایتالیا نیز آخرین نظرسنجی‌ها نشان داد «جنبش پنج‌ستاره» در این کشور که حزب مخالف اتحادیۀ اروپا است، در رقابتی شانه‌به‌شانه با حزب حاکم سوسیالیست قرار دارد و هر دوی این احزاب حدوداً 30 درصد محبوبیت دارند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku