News   /   ايران

موگرینی : دولت ترامپ به من دربارۀ برجام اطمینان داد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید در دیدارهایش با مقامات دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا به وی اطمینان داده شده است واشنگتن به تعهداتش در قبال اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.

موگرینی که در واشنگتن به سر می‌برد هدف اصلی از این سفر را گفت‌وگو دربارۀ توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت بزرگ دنیا در سال 2015 عنوان کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا گفت مهم است که این توافق همچنان توافقنامه‌ای بین‌المللی بماند.

موگرینی یک روز پس از مذاکرات با مقامات کاخ سفید و وزارت خارجۀ امریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «در این دیدارها به من دربارۀ پایبند بودن به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای اطمینان داده شد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به واشنگتن با رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ آمریکا، یارد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ و همچنین مایکل فلین مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا در تبلیغات انتخاباتی خود تهدید کرد در صورت پیروزی در انتخابات، «برنامۀ جامع اقدام مشترک» (برجام) را «پاره» و تلاش می‌کند مفاد آن را بار دیگر به مذاکره بگذارد. وی همچنین از توافق هسته‌ای به‌عنوان «بدترین توافق تاریخ» نام برد.

درهمین حال محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، اخیراً ‌گفته بود اگر ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کند، «شگفت‌زده‌اش می‌کنیم.»

ظریف تأکید کرد: «هر اقدامی که (دونالد ترامپ) انجام دهد ما در مورد آن نگران نیستیم. ما گزینه‌های خودمان را داریم.»

ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به‌علاوۀ آلمان در تاریخ 23 تیر 1394 بر سر برجام به توافق دست یافتند. این توافق از 26 دی 1394 اجرایی شد.

بر اساس برجام، ایران با محدودسازی برنامۀ هسته‌ای خود درازای لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای موافقت کرد.

از زمان آغاز اجرای برجام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران را به تعهدات خود مطابق با توافق هسته‌ای تأیید کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku