خبر لغو مجوز عملیات زمینی امریکا در یمن تکذیب شد

عبدالملک المخلافی، وزیر خارجۀ دولت مستعفی یمن (عکس از رویترز)

وزیر خارجۀ دولت مستعفی یمن خبر لغو مجوز عملیات زمینی امریکا در خاک یمن را تکذیب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یمن مونیتور، عبدالملک المخلافی چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس اعلام کرد گزارش‎های منتشر شده دربارۀ درخواست یمن از امریکا برای پایان دادن به عملیات زمینی در این کشور صحت ندارد.

 المخلافی افزود یمن همچنان به همکاری با امریکا ادامه می‌دهد و به تمامی توافق‌ها با این کشور پایبند است.

وزیر خارجۀ دولت مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان است، گفت دولت در تمامی مذاکرات با دولت امریکا در خصوص حملۀ هوایی ماه گذشته شرکت می‌کند.

 وی افزود کشورش خواهان بازنگری در این حمله بوده و انجام عملیات علیه القاعده را مشروط به هماهنگی با دولت مستعفی یمن کرده است.

پیش‌تر روزنامۀ نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت مقام‌های یمنی مجوز اعطاشده به امریکا را برای انجام عملیات زمینی علیه گروه‌های تروریستی در خاک یمن لغو کردند.

بنا بر این گزارش، مقام‌های یمن این تصمیم را به دلیل خشمشان از کشته شدن غیرنظامیان ازجمله زنان و کودکان در نخستین عملیات زمینی گستردۀ نیروهای امریکایی پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا، گرفتند.

تصویر آرشیوی از یک نظامی امریکایی که در حال آموزش نیروهای سعودی است

بر اساس گزارش‌ها، در عملیاتی که نیروهای امریکایی 10 بهمن در منطقۀ قیفه در بخش رداع در استان البیضاء انجام دادند 14 پیکارجو و یک نظامی امریکایی کشته و سه سرباز امریکایی دیگر نیز زخمی شدند.

به گفتۀ مقامات یمنی، در این درگیری دست‌کم 30 غیرنظامی، ازجمله 10 زن و کودک، نیز جان باختند. ترامپ شخصاً مجوز این حمله را صادر کرده بود.

امریکا از حامیان اصلی عربستان در تجاوز به یمن است.

ائتلاف تحت امر عربستان از فروردین 1394 به‌منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش انصارالله حملات هوایی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده است.

عربستان در حملات هوایی خود، مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی و اردوگاه‌های پناه‌جویان را بمباران و بعضاً از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.

در این جنگ تاکنون حدود بیش از 11 هزار و 400 یمنی کشته شده‌اند که بیشتر آنها غیرنظامی بوده اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku