News   /   ايران   /   تلگرام

چورکین: اظهارات ترامپ علیه ایران عقلانی نیست

ویتالی چورکین، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل متحد (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نمایندۀ روسیه در سازمان ملل متحد می‌گوید اظهارات رئیس‏‌جمهور امریکا دربارۀ ایران احساسی است و مسکو امیدوار است تنش میان دولت جدید کاخ سفید و ایران منجر به منازعات جدی بین‌المللی نشود.

چورکین این اظهارات را در آستانۀ دیدار برنامه‌ریزی شده میان رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ تازۀ امریکا، با سرگئی لاوروف، همتای روس‌اش، در گفت‌وگو با شبکۀ خبری آر‌تی روسیه بیان کرد.

این مقام روس در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‏‎‌جمهور امریکا، که ایران را تهدید تروریستی شمارۀ یک نامیده بود، به نقش فعال جمهوری اسلامی در مقابله با گروه تروریستی داعش در خاورمیانه اشاره کرد.

چورکین اذعان کرد که واشنگتن و مسکو «در برخی مسائل از جمله در مورد نقش ایران با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند».

نمایندۀ روسیه در سازمان ملل همچنین گفت بر این باور است که اظهارات اخیر ترامپ دربارۀ ایران به جای اتکا بر حقایق و سیاست‌گذاری، متکی بر احساسات وی هستند.

وی تصریح کرد: «در حیات بین‌المللی، شما باید میان احساسات خود، آن‌چه دوست دارید با آن مواجه شوید و آن‎چه حق انتظار داشتن آن را از کشور دیگری دارید، تمایز قائل شوید.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

چورکین گفت: «دربارۀ موضوع اعتراض به آزمایش موشک‎‏های بالستیک در ایران، من تعجب کردم که حتی کارشناسان امریکایی که در شبکۀ سی‌ان‎‌ان امریکا دربارۀ آن گفت‎‏وگو می‎‏کردند، این آزمایش‎ها را ناقض ممنوعیت‎های اعلام شده از سوی سازمان ملل متحد نامیدند. آن ممنوعیت‎‏ها پیشتر برقرار بودند، تمامی آن‎ ممنوعیت‎ها [پس از توافق هسته‌ای] لغو شده‎اند.»

این مقام روس تأکید کرد که قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل تنها از ایران می‌خواهد تا از آزمایش موشک‏‎های بالستیکی که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای هستند، بپرهیزد و شامل هیچ ممنوعیتی نمی‎شود.

وی توضیح داد که چنانچه ایران موشک‎‏هایی با کلاهک هسته‎ای آزمایش کرده باشد، در وهلۀ اول می‌بایست این اتهام اثبات و سپس اعلام شود.

چورکین در عین حال تصریح کرد که قطعنامۀ شورای امنیت تنها دربردارندۀ یک درخواست است، نه ممنوعیت بنابراین از منظر فنی حتی اگر ایران اقدام به آزمایش موشک بالستیک هم کرده باشد، نمی‎‏توان گفت این کشور ممنوعیتی را نقض کرده است.

امریکا مدعی است آزمایش‌های موشکی ایران قطعنامۀ 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند. با این وجود، ایران بارها اعلام کرده است که آزمایش این موشک‌ها ماهیتی دفاعی داشته و به هیچ عنوان بر خلاف قطعنامۀ شورای امنیت نیست.

تصویری آرشیوی از آزمایش موشک‌های دور بُرد در ارتفاعات البرز در ایران

بر اساس اعلام مقامات ایرانی، موشک‌های بالستیک تهران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین آزمایش آنها ناقض قطعنامههای سازمان ملل و یا توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهانی، نیست.

در پی آزمایش یک موشک بالستیک میان برد در ایران در تاریخ 10 بهمن، نیکی هالی، نمایندۀ ایالات‌متحده در سازمان ملل متحد، از این آزمایش به‌عنوان امری غیرقابل قبول نام برد و وعدۀ اقدامات تلافی‌جویانه را داد.

ترامپ از مخالفان توافق هسته‎ای میان ایران و قدرت‌‎های جهانی است که سال گذشته در وینِ اتریش به دست آمد و در عین حال ایران را متهم به حمایت نظامی از مبارزان جنبش انصارالله در یمن می‌کند که در حال مقابله با تجاوز نظامی عربستان به کشور خود هستند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، روز دوشنبه (18 بهمن) در واکنش به اظهارات ترامپ اعلام کرد: «در مقاطعی سوریه و عراق و در روزهای اخیر موضوع یمن و حوثی‎‏ها دستمایۀ ایران‎‏هراسی شده و تلاش می‌‏کنند مسائل یمن را به جمهوری اسلامی ایران گره بزنند

وی همچنین تصریح کرد: «ما هیچ دخالتی در یمن نداریم و هیچ سلاحی تحویل مبارزین یمن نداده‌ایم

چورکین در مصاحبه با آر‎تی اعلام کرد تصور نمی‎کند تنش موجود میان ایران و امریکا به درگیری نظامی ختم شود، اما می‌تواند بر روابط امریکا و روسیه اثرگذار باشد. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku