News   /   اروپا   /   تلگرام

استقرار گردان آلمانی ناتو در لیتوانی

حضور سربازان آلمانی در مراسم خیرمقدم به استقرار گردان آلمانی در لیتوانی، 19 بهمن 13 (عکس ار خیزگزاری فرانسه).

سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صدها نیروی آلمانی را به لیتوانی اعزام کرده است.

این نیروها بخشی از چهار گردانی هستند که به شکل چرخشی در لیتوانی و سه کشور دیگر اروپای شرقی در حال خدمت هستند.

نیروهای آلمانی سرپرستی گروهی از سربازان متشکل از کشورهای فرانسه، هلند و بلژیک را بر عهده خواهند داشت. قرار است تا بهار 2017 شمار این نیروها به هزار و 200 تن برسد.

گروهی از افسران آلمانی در ماه ژانویه وارد ویلینیوس، پایتخت لیتوانی، شدند تا زمینه استقرارهای آتی را فراهم آورند.

دالیا گریبائوسکایته، رئیس‌جمهور لیتوانی، با استقبال از ورود این گردان تأکید کرد تقویت حضور نظامی ناتو  پیام نیرومندی را خواهد فرستاد.

وی تصریح کرد: «لیتوانی هرگز تا پیش‌ازاین میزبان نیروهای نظامی با این بعد کمی و کیفی نبوده است. این برای همه پیامی روشن و مهم خواهد فرستاد. بازدارندگی ناتو حافظ صلح است.»

اورزولا فُن در لاین، وزیر دفاع آلمان (نفر دوم چپ)، در کنار رئیس‌جمهور لیتوانی در مراسم استقبال به سربازان اعزامی به لیتوانی

اورزولا فُن در لاین، وزیر دفاع آلمان، نیز با حضور در این مراسم اظهار داشت که استقرار این نیروهای ناتو نشان می‌دهد که «لیتوانی تنها نیست».

تنش میان مسکو با امریکا و اتحادیه اروپا بعد از اعلام استقلال جمهوری کریمه از اوکراین و پیوستن آن به فدراسیون روسیه و بحران و ناآرامی در شرق اوکراین، شدت یافت.

جمهوری کریمه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کرد و با کسب اکثریت قاطع آرای ساکنان منطقه، جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه را اعلام کرد.

فرمانده گردان رزمی ناتو حین سلام نظامی در مراسم خیر مقدم سربازان اعزامی به لیتوانی

اوکراین و متحدان آن نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نشناختند و مسکو را به تنش‌زایی و افزایش بحران در شرق اوکراین متهم ‌کردند. این موضوع به اعمال تحریم و نمایش قدرت علیه روسیه منجر شد که واکنش متقابل مسکو را در پی داشت.

 کشورهای غربی با نگرانی از تکرار این سناریو در سایر کشورها درصدد تقویت حضو نظامی خود در سایر کشورهای اروپای شرقی هستند.

روسیه نیز متقابلاً با تقویت ظرفیت‌های نظامی در مرزهای جنوب غربی خود، موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای را در مرز کالینینگراد بین لهستان و لیتوانی مستقر کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku