News   /   آسيا

تظاهرات پاکستانی‌ها در روز همبستگی کشمیر

مردم پاکستان برای ابراز حمایت ساکنان منطقۀ کشمیر تحت کنترل تظاهرات کردند. (17 بهمن 95، عکس از رویترز)

مردم سراسر پاکستان با برگزاری تظاهرات در «روز همبستگی کشمیر» حمایت خود از ساکنان منطقۀ کشمیر تحت کنترل هند، نشان داده‌اند.

در این تظاهرات که یکشنبه در نقاط مختلف پاکستان برگزار شد، مردم در شهر کراچی شعار «کشمیر جزء پاکستان خواهد شد» را سر می‌دادند.

آنها همچنین بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «به تروریسم دولتی در کشمیر پایان دهید» و «مرگ بر ائتلاف هند و امریکا».

مردم در شهرهای لاهور و اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، نیز تظاهرات کردند و پرچم‌های هند و امریکا را به آتش کشیدند.

پاکستانی‌ها همچنین برای رهایی این منطقه از حاکمیت هند در مساجد دعا کردند و برای ادای احترام به قربانیان خشونت‌ها در کشمیر، ساعت 10 صبح (به وقت محلی) یک دقیقه سکوت کردند.

روز همبستگی کشمیر هر ساله در پنجم فوریه در پاکستان و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های این کشور برگزار می‌شود.

در همین حال، قاصد علی‌خان درانی، سفیر پاکستان در تهران، گفت هر ساله پنجم فوریه به عنوان روز همبستگی کشمیر برگزار می‌شود تا به وجدان جهانی یادآور شود در هفتاد سال گذشته مردم جامو و کشمیر اشغالی از حق مسلم خود محروم ماندند.

درانی با اشاره به قطعنامه‍‌های سازمان ملل که حق تعیین سرنوشت به مردم کشمیر می‌داد، افزود: «قریب سه دهه است که صدها هزار تن از مردم کشمیر در نتیجه اعتراض علیه اشغال غیر قانونی جامو و کشمیر توسط هند، جان خود را از دست می‌دهند.»

ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان، نیز در پیامی که در سفارت پاکستان قرائت شد، اظهار داشت: «دولت و مردم پاکستان حمایت اخلاقی، دیپلماتیک و سیاسی قاطعانه و همیشگی خود را از مردم ستم‌دیده جامو و کشمیر اشغال شده توسط هند در مبارزات دلیرانه آنها برای دستیابی به حق اولیه خود در تعیین سرنوشتشان تجدید می‌کنند.پاکستان جامعه بین الملل را بر آن می دارد تا بر مسئولیت ها در این موضوع واقف بوده و تحقیقات مستقلی را در خصوص نقض بی‌شمار حقوق بشر در کشمیر اشغالی توسط نیروهای اشغالگر هند طلب کند و به وظایف خود بر طبق قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد کشمیر عمل کنند.»

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، هم در پیام خود به مناسبت روز همبستگی کشمیر اعلام کرد: «در هفت دهه اخیر هند مردم شجاع جامو و کشمیر اشغالی را از حق مسلم خود در تعیین سرنوشتشان محروم کرده است. حقی که از سوی جامعه بین‌الملل و براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل وعده داده شده است.»

تنش‌ها در کشمیر با کشته شدن برهان وانی، یکی از فرماندهان گروه استقلال‌طلب حرکت المجاهدین، در 18 تیر به دست نیروهای ارتش هند تشدید شد.

این تنش‌ها هنگامی اوج گرفت که در حملۀ مسلحانه به یکی از پایگاه‌های ارتش هند دست‌کم 19 سرباز هندی کشته شدند.

دهلی‌نو در آن زمان ادعا کرده بود شبه‌نظامیان مستقر در پاکستان این حمله را انجام داده‌اند ولی پاکستان هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

منطقه کشمیر از سال 1947 و پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس، صحنه مناقشات ارضی است.

کشمیر به دو منطقه تحت کنترل هند و پاکستان تقسیم شده است، اما هر یک از این کشورها مالکیت کل منطقه را مدعی هستند. هند و پاکستان تا کنون سه بار با یکدیگر جنگیده‌اند که علت دو جنگ آنان مالکیت کشمیر بوده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku