News   /   ايران   /   تلگرام

پل رایانِ جمهوری‌خواه: برجام به قوت خود باقی می‌ماند

تصویری از مذاکره‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران در ساختمان سازمان ملل در وین اتریش (23 تیر 94)

پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، تصریح کرد توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های دنیا به‌رغم وعدۀ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، برای لغو فوری آن به قوت خود باقی خواهد ماند.

پل رایان روز جمعه (15 بهمن 95) با حضور در شبکۀ تلویزیونی ان‌بی‌سی اعتراف کرد توافق مذاکرات هسته‌ای با ایران که در دورۀ ریاست‌جمهوری باراک اوباما،رئیس‌جمهور پیشین، امضا شد، نمی‌تواند به‌سادگی برچیده شود.

رایان یادآور شد: «نمی‌توان کاری را که در گذشته انجام‌شده است، تغییر داد.»

وی همچنین با تکرار لفاظی‌های  حزب جمهوری‌خواه علیه مذاکرات با تهران تلاش کرد تا مخالفت خود را با این توافق بیان کند.

رایان (عکس زیر) گفت: «من از اول هرگز از این توافق حمایت نکردم و به نظرم این توافق اشتباه بزرگی بود.»

وی افزود: «تصور نمی‌کنم که بتوان تحریم‌های چندجانبه‌ای را که اعمال‌شده بود، دوباره برقرار کرد.»

به‌رغم وعدۀ ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای با تهران موسوم به برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) و یا تلاش برای از سرگیری مذاکرات دربارۀ آن، وی هنوز اقدامی در قبال این توافق انجام نداده است.

بااین‌حال دولت جدید امریکا از آزمایش موشک‌های بالستیک ایران انتقاد کرده و در ادعایی واهی تهران را «حامی تروریسم» خوانده است.

رایان افزود: «فکر می‌کنم باید تلاش‌های خود را درجایی صرف کنیم که بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. چیزی که آن‌ها اکنون انجام می‌دهند خیلی معنادار است.»

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که تهران بارها تأکید کرده است که آزمایش‌های موشکی بالستیک این کشور صرفاً باهدف تقویت قدرت دفاعی ایران انجام‌شده است.

این در حالی است که به تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران از زمان امضای توافق هسته‌ای با قدرت‌های دنیا همواره به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، روز جمعه ادعاهای دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا دربارۀ ایران را به چالش کشید.

وزیر خارجۀ ایران در واکنش غیرمستقیم به رجزخوانی‌های اخیر رئیس‌جمهور جدید امریکا در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «ما به‌جز برای دفاع از خود هرگز سلاح‌های خود را علیه کسی استفاده نخواهیم کرد. بگذارید ببینیم آیا همه آن‌هایی که شکایت می‌کنند می‌توانند چنین ادعایی داشته باشند.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس توی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku