News   /   گوناگون   /   تلگرام

عکس‌خبر: رونمایی از سنگ چشم‌گربۀ 675 هزار دلاری

نادرترین سنگ اوپال در دنیا که «آتش استرالیا» نامیده می‌شود در معرض دید عموم قرار گرفته است. (عکس از سی‌ان‌ان)

یک سنگ اوپال دست‌نخوردۀ 998 گرمی که «آتش استرالیا» نامیده می‌‏شود برای نخستین بار از زمان کشفش در حدود 60 سال پیش، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این سنگ باارزش که بر اساس اعلام موزۀ استرالیای جنوبی در شهر آدلاید، بیش از 675 هزار دلار می‌ارزد، خالص‌ترین سنگ اوپال شناخته شده در جهان به حساب می‌آید.  

به گفتۀ رئیس این موزه، این سنگ نادر تمامی طیف‌های رنگ را در خود جای داده است.

سنگ اوپال که چشم‏‌گربه و عین‌الشمس نیز نامیده می‌شود، یک سنگ سیلیسیم دی اکسید آب‎دار است که میزان آب موجود در آن تا 20 درصد نیز می‎رسد. اپال‌های سفید و سبز بیش از دیگر رنگ‌ها یافت می‌شوند و کمیاب‌ترین گونه، سرخ بر زمینهٔ سیاه است.

یک معدنچی به نام والتر بارترام در سال 1946 سنگ نادر «آتش استرالیا» را در شهر کوبر پدی کشف کرد. این شهر کوچک و بیابانی در استرالیای جنوبی، به دلیل کشف بیشترین سنگ اوپال جهان در آن، مشهور است.

به گفتۀ رئیس موزۀ ایالت استرالیای جنوبی، بیش از 90 درصد از سنگ‌های ارزشمند اوپالِ دنیا در این ایالت کشف شده‌اند.

خانوادۀ آقار بارترام که در طی سال‌های گذشته شرکتی برای اکتشاف سنگ‌های اوپال و توزیع آن‌ها به راه انداخته‌اند، با توجه به ارزش بالای «آتش استرالیا» آن را نفروختند و به مدت 60 سال از آن نگهداری کردند.  

این خانواده به جای تکه تکه کردن این سنگ نادر برای استفاده از آن در جواهرات، تنها دو طرف آن را جلا دادند تا کیفیت این سنگ به نمایش دربیاید و در نهایت تصمیم گرفتند آن را به موزه بسپارند.  

آتش استرالیا تا تاریخ 10 اسفند در موزۀ استرالیای جنوبی در معرض نمایش خواهد بود و در نهایت به مجموعۀ گرانبهای سنگ‌های اوپال این موزه خواهد پیوست.

سنگ اوپال «المپیک»، گران‌ترین سنگ اوپال در دنیا به حساب می‌آید. این سنگ البته برخلاف «آتش استرالیا» تراشیده شده است. 

با وجود نادر و خالص بودن آتش استرالیا، این سنگ، گران‎ترین اوپال موجود در جهان نیست. این رکورد در اختیار یک سنگ اوپال 3.45 کیلوگرمی و 17 هزار عیار است که حدود 1.9 میلیون دلار می‌‏ارزد.

ازآن‌جایی‌که این سنگ هم‎‌زمان با برگزاری مسابقات المپیک در سیندیِ استرالیا کشف شد، نام آن را المپیک گذاشتند. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku