News   /   آمريکا   /   تلگرام

فلین: به ایران بر سر اجرای آزمایش‎های موشکی اخطار می‌دهیم

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید (13 بهمن 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، می‎گوید واشنگتن در مورد برنامۀ موشکی ایران به تهران اخطار می‌‎دهد.

مایکل فلین روز چهارشنبه خطاب به خبرنگاران گفت: «ما به طور رسمی به ایران اعلام اخطار می‎کنیم.»

این مشاور بلندپایۀ کاخ سفید بار دیگر به تکرار ادعاهای امریکا پرداخت و گفت آزمایش موشک‌های بالستیک در ایران ناقض قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق هسته‎ای تهران با قدرت‎‏های جهانی است.

فلین همچنین با اشاره به این‎که ترامپ از توافق‌‎های صورت گرفته میان ایران و دولت پیشین امریکا به شدت انتقاد دارد، افزود از نظر رئیس‌جمهور ایالات‌متحده این توافقات ضعیف و بی‎‏نتیجه هستند.

این مقام امریکایی همچنین مدعی شد ایران با حمایت از مبارزان جنبش انصارالله (حوثی) در یمن که در حال مقابله با تهاجم عربستان سعودی هستند، در منطقۀ خاورمیانه رفتاری «بی‌ثبات‌ کننده» از خود نشان داده است.  

بر اساس قطعنامۀ 2231 شورای امنیت سازمان ملل، ایران از انجام هرگونه فعالیت مربوط به موشک‎های بالستیکی که قادر به حمل کلاهک هسته‎‌ای هستند، منع شده است.

کارشناسان کنترل تسلیحات اعلام کرده‎اند از آنجا که موشک‌های ایرانی برای حمل تسلیحات هسته‎ای طراحی نشده‌اند، آزمایش‎های موشکی تهران ناقض توافق هسته‌ای و قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل نیستند. 

مقامات وزارت امور خارجۀ ایران نیز بارها اعلام کرده‌اند با توجه به این‎که برنامۀ موشکی تهران جنبۀ دفاعی دارد و موشک‎های بالستیک ایرانی برای حمل تسلیحات هسته‎ای طراحی نشده‌اند، آزمایش‎های موشکی تهران به هیچ‎ عنوان ناقض قطعنامۀ سازمان ملل و توافق هسته‎ای، نیستند.  

فلین با لحنی شبیه به ترامپ اظهار داشت که ایران بعد از دستیابی به توافق هسته‎ای «به جای قدردان بودن از امریکا، جسور شده است».

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به‌علاوۀ آلمان در تاریخ 23 تیر 1394 بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق دست یافتند. این توافق که سازمان ملل متحد نیز آن را تصویب کرده است، از 26 دی 1394 اجرایی شد.

بر اساس برجام، ایران با محدودسازی برنامۀ هسته‌ای خود درازای لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای موافقت کرد. از زمان آغاز اجرای برجام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران را به تعهدات خود مطابق با توافق هسته‌ای تأیید کرده است.

روز چهارشنبه 220 نمایندۀ مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‎ای اعلام کردند تنها راه بازدارندگی در برابر تهاجم دشمن، توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران است.

در این بیانیه آمده است: «زمزمه‌های مخالفت برخی از کشورها با این توانمندی از هیچ منطقی برخوردار نبوده و آزمایش‎‏های موشکی نیز هیچ تناقضی با قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل از‌جمله قطعنامۀ 2231 ندارند.»

وزیر دفاع ایران نیز روز چهارشنبه ضمن تأیید اجرای آزمایش موشکی در ایران، اعلام کرد تهران اجازۀ دخالت هیچ بیگانه‎ای را در امور دفاعی کشور نمی‎‏دهد.

سردار حسین دهقان گفت: «تست اخیر در راستای برنامه‌های‏مان بوده است. هیچ‌گاه از توسعه و تقویت بنیۀ دفاعی در جهت دفاع از منافع خودمان غافل نخواهیم شد ... آنچه که دربارۀ تست موشکی مطرح شده است، هیچ مغایرتی با برجام ندارد و با قطعنامۀ 2231 نیز مغایرت نداشته است.»

پیشتر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، اعلام کرده بود انجام آزمایش موشکی حق ذاتی و مسلم جمهوری اسلامی ایران است و اعلام نظر در مورد آن‌ها خارج از صلاحیت هر کشور یا نهاد بین‌المللی است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد ایران روز  یکشنبه آزمایش موشک بالستیک انجام داده است. به دنبال طرح این ادعا، شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد به درخواست امریکا، روز سه‌شنبه جلسه‌ای اضطراری برای بررسی «آزمایش موشکی جدید ایران» تشکیل می‌دهد.

در پی اعلام این خبر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، به خبرنگاران گفت هیچ‌یک از موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌ بنابراین «این موضوع خارج از حوزه قطعنامه ۲۲۳۱ است».

ظریف افزود: «جمهوری اسلامی ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی‌کند

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku