News   /   اروپا   /   تلگرام

مقام اطلاعاتی ایتالیا: توسل داعش به قاچاق انسان برای جبران کسر درآمد

مهاجران در حال پیاده‌شدن از قایق گارد ساحلی ایتالیا در بندر سیسیلی کاتانیا، 9 بهمن 1395 (عکس از رویترز)

به گفتۀ یک مقام ارشد اطلاعاتی ایتالیا، گروه‌های تروریستی، ازجمله داعش، که با کمبود منابع مالی مواجه شده‌اند، اکنون بخش عمده‌ای از درآمد خود را از طریق قاچاق مهاجران غیرقانونی به اروپا تأمین می‌کنند.

الساندرو پنسا، مدیرکل اطلاعات شورای وزرای ایتالیا، سه‌شنبه گفت گروه تروریستی داعش سعی می‌کند، کمبود درآمد نفتی خود را از طریق قاچاق انسان جبران کند.

قاچاق نفت یکی از منابع اصلی این گروه تروریستی بود. در پی عملیات نظامی ارتش عراق و نیروهای مقاومت در سوریه، این گروه تروریستی کنترل خود بر منابع نفتی را از دست داده است.

پنسا در گفت‌وگو با روزنامه «لا استامپا» تصریح کرد: «داعش اخیراً به شکل محسوسی عقب‌نشینی کرده است. منابع درآمدی آن، از جمله قاچاق فرآورده‌های نفتی و عتیقه‌جات، در آستانۀ نابودی است. معتقدیم که توسل تروریست‌ها به قاچاق انسان روش جدید کسب درآمدشان است.»

پنسا خاطرنشان کرد که بر پایۀ شواهد موجود، همکاری ویژه‌ای میان شبکه‌های جنایت‌کار قاچاق مستقر در آفریقا و سازمان‌های تروریستی نظیر داعش در حال شکل‌گیری است. این مقام اطلاعاتی ایتالیایی معتقد است که این شبکه‌‌ها در آفریقا به‌عنوان منبع درآمد تازه‌ای برای برخی گروه‌های تروریستی به شمار می‌روند.

اروپا از سال 2014 با افزایش بی‌سابقه موج مهاجران عازم این قاره روبرو است. بر اساس اعلام یوروپل، یکی از راه‌های رایج رسیدن به اروپا مسیر ورودی از دریای مدیترانه است. در این مسیر ایتالیا پس از یونان دومین مقصد مهاجران تازه‌وارد است.

بر اساس آمار آژانس پناه‌جویان سازمان ملل، دست‌کم 180 هزار مهاجر در سال 2016 از آفریقا به ایتالیا قاچاق شده‌اند.

بر اساس اعلام  یوروپل، بیش از 90 درصد مهاجران برای رسیدن به سواحل اروپا دست به دامان گروه‌های جنایت‌کار شده‎‌اند.

طبق برآوردها، فقط در سال 2015، شبکه‌های جنایتکار قاچاق انسان تا شش میلیارد یورو گردش مالی داشته‌اند. این درآمد از بابت خدماتی چون تدارک حمل‌ونقل، اسکان و تهیه مدارک جعلی، بسیار گزاف است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku