گزارش: پلیس بحرین یک معترض را تا سرحد مرگ شکنجه کرد

بر اساس یک گزارش پس از حملۀ نیروهای رژیم آل خلیفه به منطقۀ تحت محاصرۀ الدراز، یک فعال زیر شکنجه جان داده و فعال دیگری به‌شدت زخمی شده است.

ویدئویی منتشر شده است که نیروهای نقاب‌‎دار رژیم بحرین را در حال حمله به منطقۀ الدراز نشان می‎دهد.

این منطقه زادگاه شیخ عیسی قاسم، از روحانیون برجستۀ شیعهَ، است و حملۀ نیروهای آل‌ خلیفه هنگامی رخ داده است که هواداران شیخ قاسم بار دیگر در اعتراض به محاکمۀ وی به خیابان‎ها آمده بودند.

از خرداد‌ماه سال جاری که رژیم بحرین تابعیت شیخ قاسم را سلب کرد، مردم بحرین در اعتراض به این حکم در روستای الدراز تحصن کرده‎اند.

آل‌ خلیفه ادعا می‎کند که شیخ قاسم عامل تفرقه‎افکنی فرقه‎‌ای در بحرین است، اتهامی که این روحانی بارها آن را رد کرده است.

حدود 6 ماه است که الدراز تحت محاصرۀ نیروهای نظامی رژیم بحرین قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرده است که در جریان یکی از حملات اخیر نظامیان بحرینی، یکی از حامیان شیخ قاسم تحت شکنجه قرار گرفته و بعداً براثر شدت جراحات جان خود را از دست داده است.

از سوی دیگر منابع درمانی اعلام کردند یک معترض 21 ساله که به سرش شلیک شده بود، در بیمارستان بستری است و شرایط وخیمی دارد.  

در پی انتشار خبر حملۀ نیروهای نظامی به منطقۀ الدراز، مردم مناطق سهلۀ جنوبی، الجفیر، الهمله، السنابی، المرخ و ستره در بحرین نیز در اعتراض به این حمله تظاهرات کردند.

تجمع اعتراض‌آمیز مردم بحرین در منطقۀ الهمله در اعتراض به یورش نظامیان آل خلیفه به منطقۀ الدراز (7 بهمن 1395)

فعالان بحرینی نیز ضمن محکوم کردن استفاده از تسلیحات ممنوعه علیه غیرنظامیان، دربارۀ بحرانی‎تر شدن وضعیت موجود به دلیل افزایش خشونت نیروهای نظامی، هشدار دادند.

شیخ عیسی قاسم که رهبر معنوی انقلاب بحرین به شمار می‌آید، پس از تأسیس کشور بحرین در سال 1971 از نجف اشرف به این کشور بازگشت و با اکثریت آراء به مجلس راه یافت و تا زمان انحلال آن، عضو مجلس ملی بحرین بود.

مقامات بحرینی در دادگاهی که حدود 6 ماه پیش برگزار شد، شیخ قاسم را متهم به جمع‌آوری کمک مالی غیرقانونی و پول‎شویی کرده بودند. قرار است این روحانی برجسته روز دوشنبه نیز به اتهام تحریک خشونت و «خدمت به منافع خارجی» بار دیگر محاکمه شود.

رژیم آل خلیفه پیشتر در اقدامی سرکوبگرانه، جمعیت الوفاق، بزرگ‌ترین گروه شیعی مخالف در این کشور را منحل و دستور مصادره اموال آن را صادر کرده بود. بنا بر حکم دادگاه، اموال و دارایی‌های مصادره شده الوفاق باید به خزانه دولتی واریز و منتقل شود.

رژیم بحرین در تاریخ 26 دی‌ماه سه جوان معترض بحرینی را به اتهام اثبات نشدۀ دخالت در یک بمب‌گذاری که در سال 2014 میلادی در یک روستا در نزدیکی منامه روی‌ داده بود، تیرباران کرد و این اقدام موج اعتراضات مردمی را در این کشور به‌شدت افزایش داد.

دادگاه تجدیدنظر بحرین در تاریخ 20 دی سامی مشیمع، عباس جمیل طاهر السمیع و علی عبدالشهید السنکیس را در ارتباط با آنچه کشتن چند نیروی پلیس در یک بمب‌گذاری عنوان‌شده، مجرم شناخت و این سه معترض در نهایت اعدام شدند. 

این اعدام‌ها با واکنش روپرت کولویله، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز روبرو شد که از این قتل‌ها را «وحشتناک» توصیف کرد.

بحرین از سال 2011 میلادی صحنۀ اعتراضات ضد دولتی است که رژیم آل‌ خلیفه به‌شدت آن‌ها را سرکوب می‌کند. معترضان بحرینی خواستار برکناری رژیم آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی هستند.

منامه از هیچ تلاشی برای سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشر فروگذار نکرده است. در تاریخ 23 اسفند 1389، نیروهایی از عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی برای کمک به دولت منامه در سرکوب تظاهرات مسالمت‎آمیزِ مردم، به بحرین اعزام شدند.

از آن زمان تاکنون بسیاری از مخالفان رژیم آل خلیفه جان خود را ازدست‌داده‌اند، در جریان تظاهرات علیه این رژیم زخمی شده‎اند یا در بازداشت به سر می‎برند.

پیشتر 22 سازمان غیردولتی ازجمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل در نامه‌ای به 50 کشور جهان «خواستار انتقاد از ادامۀ سوءاستفادۀ بحرین از دستگاه قضایی در آزار و اذیت و ساکت کردن مدافعان حقوق بشر» شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku