بازگشت «بزرگترین موج» مردم موصل به خانه‌های خود

مقام‌های عراقی می‌گویند 500 خانواده ساکن در اردوگاه‌های آوارگان با اتوبوس به موصل منتقل شده‌اند. (6 بهمن 95، عکس از رویترز)

بنا بر گزارش‌ها، با آزاد شدن مناطق شرقی موصل از چنگال گروه تروریستی داعش، ساکنان این شهر در حال بازگشت به خانه‌های خود هستند.

مقام‌های عراقی می‌گویند صدها خانوادۀ عراقی که سال گذشته از موصل گریخته بودند چهارشنبه از اردوگاه‌های آوارگان خارج شدند و به سمت خانه‌های خود حرکت کردند.

 مصطفی حمد صرحان، یکی از مقام‌های محلی، گفت: «ما هم اینک 500 خانواده را که حدود دو هزار و 700 نفر هستند، به خانه‌های‌شان که آزاد شده است، بازمی‌گردانیم.»

در حالی که 50 اتوبوس برای انتقال این خانواده‌ها به اردوگاه خزر اعزام شده بودند، صرحان آن را «بزرگترین موج» انتقال ساکنان موصل به خانه‌های خود خواند.

محمد خدیر، یکی از آوارگان عراقی که ساکن محلۀ الزهرا در موصل بود، اظهار داشت: «از اینکه بالاخره از شر داعش خلاص شدیم، خوشحالم. هم اینک می‌توانیم به خانه بازگردیم.»

صلاح احمد، از دیگر افراد ساکن در اردوگاه خزر که داعش یکی از فرزندانش را کشته است، گفت: «خوشحالم که به موصل و نزد اقوامم باز‌می‌گردم. به رغم شرایط کنونی، موصل بهشت است.»

با وجود این، احمد نگرانی خود را از بازگشت به موصل ابراز داشت و افزود: «ما خسته‌ایم و نمی‌دانیم چه باید بکنیم. باید بمانیم یا اینکه برویم؟»

مقام‌های عراقی هفته‌ای دو بار خانواده‌های اسکان یافته در اردوگاه‌های خزر و حسن‌شام را به موصل منتقل می‌کنند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، از زمان شروع عملیات آزادسازی موصل بیش از 180 هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و تاکنون حدود 22 هزار نفر نیز به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، سه‌شنبه آزادی کامل شرق موصل را رسماً اعلام و آن را هدیه‌ای به تمام عراقی‌ها توصیف کرد.

عملیات آزادسازی دومین شهر بزرگ عراق از 26 مهر 1395 با شرکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کُرد، آغاز شد.

تروریست‌های داعش در ژوئن 2014 (بهار 1393) به عراق حمله و مناطقی در شمال و غرب این کشور از جمله موصل، مرکز استان نینوا، را اشغال کردند.

تصاویر زیر برگرفته از خبرگزاری رویترز است.

 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku