دِ میستورا: امکان تمدید مذاکرات آستانه

استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، در جمع خبرنگاران در حاشیۀ برگزاری مذاکرات آستانه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، از امکان تمدید مذاکرات صلح این کشور در آستانه، پایتخت قزاقستان، خبر داده است.

این سخنان دِ میستورا در حالی مطرح شد که وی پیش‌تر از روند آماده‌سازی بیانیۀ نهایی گفتگوهای آستانه خبر داده بود.

در همین حال یحیی العریضی، سخنگوی معارضان دولت دمشق در این مذاکرات، به خبرنگاران گفت معارضان قصد امضای بیانیۀ پایانی مذاکرات آستانه را ندارند.

بیم و امید در مذاکرات سوریه در آستانه

بیم و امید در میان هیئت‌های حاضر در مذاکرات آستانه، با پایان یافتن روز اول این مذاکرات و آغاز روز آخر موج می‌زند.

این مذاکرات میان هیئتی از دولت دمشق و معارضان مسلح از روز دوشنبه آغاز شد.

در مذاکرات روز سه‌شنبه به‌جای نمایندگان معارضان مسلح، نمایندگان گروه‌های سیاسی مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، حضور خواهند داشت.

ایران، روسیه و ترکیه مذاکرات آستانه را باهدف پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای مناقشۀ نظامی تقریباً 6 سالۀ سوریه سازمان‌دهی کردند. این 3 کشور همچنین نقش میانجی را در این مذاکرات ایفا خواهند کرد؛ جایی که دِ میستورا نیز حضور دارد.

کارشناسان معتقدند که تلاش‌ها برای برگزاری این مذاکرات که اولین همکاری مشترک ایران، روسیه و ترکیه برای پایان دادن به بحران سوریه است، امریکا را «به حاشیه» رانده است. اگرچه سفیر امریکا در قزاقستان به‌عنوان ناظر در این مذاکرات حضور دارد.

ایران، روسیه و ترکیه ماه گذشته دربارۀ روند تخلیۀ معارضان و گروه‌های تروریستی از مناطق شرقی شهر حلب توافق کردند؛ به دنبال تخلیۀ معارضان مسلح، همچنین در پی توافقی دیگر میان این سه کشور، آتش‌بس سراسری در سوریه برقرار شد.

تحولات اخیر در سوریه در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر چندین دور مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل و با حضور دیگر بازیگران منطقه‌ای در جهت پایان دادن به بحران سوریه ناکام مانده بود.

حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجۀ ایران، ریاست هیئت ایران در این مذاکرات را بر عهده دارد.

برگزاری مذاکرات سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در روز اول مذاکرات چه گذشت؟

بشار الجعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت سوری در مذاکرات آستانه، از گروه‌های معارض به خاطر طرح مسائل «بی‌ربط، تحریک‌آمیز و غیرواقعی» در خلال مذاکرات انتقاد کرد.

جعفری عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت حاضران در این نشست از اظهارات «غیراخلاقی و غیرمسئولانه» معارضان شگفت‌زده شده‌اند.

این دیپلمات سوری گفت نمایندگان معارضان از جنایات گروه تروریستی جبهه فتح‌الشام، که پیش‌تر جبهةالنصره نام داشت، در درۀ وادی بردی در شمال غرب دمشق دفاع می‌کنند.

وی گفت: «این نمایندگان از جنایات جبهةالنصره در سوریه حمایت می‌کنند و ...  آلوده کردن آب از سوی تروریست‌ها را اقدامی قابل توجیه و مجاز عنوان کرده‌اند.»

مذاکرات صلح آستانه در حالی برگزار می‌شود که قرار است نمایندگان دولت دمشق و معارضان در تاریخ 8 فوریه در ژنوِ سوئیس تلاش‌ها را برای حل‌وفصل بحران در سوریه از سر گیرند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku