هشدار دیده‌بان حقوق بشر دربارۀ اعدام مخالفان در بحرین

نیروهای رژیم آل خلیفه در بحرین با شلیک گاز اشک‌آور معترضان را هدف قرار می‌دهند. (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده رژیم بحرین ممکن است 2 نفر دیگر را پس از برگزاری محاکمات «غیرعادلانه» و بر اساس اعترافات زیر شکنجه اعدام کند.

دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه گفت رژیم منامه ممکن است قصد داشته باشد محمد رمضان عیسی و حسین‌علی موسی، دو فعال مخالف آل خلیفه، را اعدام کند.

دادگاهی در بحرین حکم اعدام این دو فعال حقوق بشر را تأیید کرده است؛ این دادگاه این دو تن را به اتهام انفجار بمب و قتل یک افسر پلیس در روستای الدیر در فوریه 2014 (اسفند 1392) گناهکار شناخته است.

دیده‌بان حقوق بشر گفت اعدام اخیر 3 فعال بحرینی در پرونده‌ای مشابه، نگرانی‌ها را دربارۀ تأیید نهایی حکم این دو افزایش داده است.

رژیم آل خلیفه با وجود مخالفت‌های عمومی، 3 فعال حقوق بشر را در تاریخ 26 دی اعدام کرد.

دادگاه تجدیدنظر بحرین 9 ژانویه (20 دی) سامی مشیمع، عباس جمیل طاهر السمیع و علی عبدالشهید السنکیس را در ارتباط با آنچه کشتن چند افسر پلیس در یک بمب‌گذاری عنوان‌ شده، مجرم شناخت.

رژیم بحرین این سه نفر را به دخالت در یک بمب‌گذاری که ماه مارس 2014 (فروردین 1393) میلادی در یک روستا در نزدیکی منامه، پایتخت این کشور، روی داد متهم کرده بود. در این بمب‌گذاری، چند افسر پلیس، ازجمله یک افسر اماراتی، کشته شدند.

این دادگاه هفت متهم دیگر را به حبس ابد محکوم و از هشت متهم نیز سلب تابعیت کرده است.

 این احکام در حالی اجرا شد که محکومان بر بی‌گناهی خود اصرار داشتند و انجمن‌های حقوقی گفته‌ بودند اعتراف‌ها زیر شکنجه گرفته شده است.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانۀ دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «بحرین تحت هیچ شرایطی نباید 2 جوان دیگر را اعدام کند، به‌ویژه آنکه مدارک موثقی وجود دارد که اعتراف این دو جوان تحت شکنجه گرفته‌ شده است.»

استورک همچنین از بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیۀ اروپا خواست تا «این محاکمۀ غیرعادلانه را به‌صورت علنی محکوم کنند و پیش از اعدام این دو، با این احکام مخالفت کنند.»

نبیل رجب، فعال حقوق بشر بحرینی

تعویق محاکمۀ نبیل رجب

همچنین دادگاهی در بحرین روز دوشنبه محاکمۀ نبیل رجب، فعال حقوق بشر بحرینی، را تا تاریخ 21 فوریه (3 اسفند) به تعویق انداخت.

نهادهای بین‌المللی به‌دفعات خواهان آزادی این فعال 52 ساله شده‌اند.

آل‌ خلیفه مدعی است رجب اقدامات اعتراضی را سازمان‌دهی کرده و مطالب انتقادآمیز در شبکه‌های اجتماعی علیه مقامات بحرین و عربستان منتشر کرده است.

رجب در ژوئن 2016 (تیر 1395) و به اتهام انتشار توییت‌هایی در سال 2015 در انتقاد از شکنجۀ مخالفان از سوی رژیم منامه و همچنین مداخلۀ این کشور در تجاوز سعودی‌ها علیه یمن بازداشت شد.

بحرین که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا است، از اواسط فوریۀ 2011 (اسفند 1389) شاهد موجی از تظاهرات ضددولتی است.

در ناآرامی‌های بحرین، تاکنون ده‌ها نفر کشته و صدها تن زخمی یا دستگیر شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku