تظاهرات اعراب اسرائیلی در اعتراض به تخریب منازل فلسطینیان

معترضان در تظاهرات ضد صهیونیستی در شهر عرعره با نظامیان اسرائیل درگیر شدند. (2 بهمن 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

هزاران فلسطینی با برپایی تظاهرات در شمال سرزمین‌های اشغالی، خشم و اعتراض خود را نسبت به ادامۀ سیاست اسرائیل در نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی فلسطینی‌ها و ویرانی خانه و کاشانۀ آن‌ها در صحرای نقب ابراز کردند.

معترضان در این تظاهرات به‌طور موقت بزرگراه 65 را در نزدیکی شهرک عرعره در منطقۀ وادی عاره مسدود کردند.

تظاهرات‌کنندگان شعارنوشته‌هایی در دست داشتند که در آنها گیلاد اردان، وزیر امنیت عمومی رژیم اسرائیل، یک جنایتکار نامیده می شد.

این تظاهرات با دخالت و حملۀ پلیس رژیم اسرائیل مواجه شد که در نتیجه آن هفت فلسطینی زخمی شدند. 

ادامۀ سیاست رژیم اسرائیل در یهودی‌سازی منطقه و تخریب ده‌ها باب منزل مسکونی و سازه‌های اعراب بادیه‌نشین فلسطینی در روستای ام الحیران در صحرای نقب، خشم و اعتراض ساکنان منطقه را برانگیخته است.

تل‌آویو مدعی است این سازه‌ها بدون اجازه و دریافت مجوز از سوی رژیم اسرائیل ساخته شده‌اند.

پیش از عملیات تخریب، نیروهای اسرائیلی یک معلم ریاضی محلی را که یعقوب ابو القیعان نام داشت، با شلیک گلوله کشتند.

اَیمَن عوده، رئیس «ائتلاف فهرست مشترک» که نمایندۀ احزاب تحت ریاست اعضای فلسطینی کنیست اسرائیل به شمار می‌آید، به خبرنگاران گفت این تظاهرات به‌منظور ابراز وفاداری به شهید ابو القیعان و محکوم کردن سیاست رژیم اسرائیل در نسل‌کشی فلسطینی‌ها برگزار شده است.

پلیس اسرائیل مدعی است ابو القیعان که منزل مسکونی وی نیز ازجمله خانه‌های ویران‌شده در عملیات نیروهای رژیم اسرائیل است، با خودرو به نیروهای اسرائیلی حمله کرده است.

این در حالی است که مشاهدات شاهدان و تحقیقات رسانه‌های اسرائیلی و سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی نشان می‌دهند راننده به‌طور طبیعی در حال رانندگی بوده که هدف گلوله قرار می‌گیرد و بعد از شلیک گلوله، کنترل خودرو از دست رفته و به چند نفر برخورد می‌کند.

یک افسر اسرائیلی در این حادثه کشته شد و چند نفر زخمی شدند.

تصویری از تظاهرات کنندگان در اعتراض علیه تخریب مناطق فلسطینی نشین در شهر عرعره در شمال سرزمین‌های اشغالی (2 بهمن 1395،عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گزارش روزنامۀ اسرائیلی جروزالم پست، العوده بر لزوم تحقیق و بررسی دربارۀ تصمیم مقامات تل‌آویو برای متوقف ساختن «مذاکرات با ساکنان ام الحیران تأکید کرده است.

العوده همچنین خواستار بازگرداندن فوری پیکر ابو قیعان به خانواده‌اش شده است. مقامات اسرائیل برای تحویل جسد وی چند پیش‌شرط گذاشته‌اند.

وی همچنین گفته است گیلاد اردان، که با استفاده از هر فرصت ممکن، پشت میکروفن قرار گرفته و دربارۀ رویدادهای چهارشنبه دروغ‌پردازی کرده است، باید فوراً استعفا دهد.

عوده که در روز تخریب، همراه با گروهی از اعضای فهرست مشترک، در ام الحیران بود، از ناحیۀ سر هدف گلولۀ مشقی نظامیان رژیم اسرائیل قرار گرفت.

وی در تصاویر ویدئویی که در صفحۀ فیس بوک خود ارسال کرده است، نوشت: «ما می‌دانیم که در نتیجۀ سیاست‌های برنامه‌ریزی اسرائیل، 50 هزار منزل مسکونی بدون مجوز وجود دارند... این بدان معناست که روند تخریب متوقف نخواهد شد.»

کمیتۀ عالی نظارتی عرب (AHMC)، که یک سازمان مستقل سیاسی است و در هماهنگی اقدامات سیاسی در میان گروه‌های مختلف فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی نقش دارد، برای برپایی اعتصاب عمومی در روستاها و شهرهای فلسطین اشغالی فراخوان داده است.

تصویری از نیروهای رژیم اسرائیل هنگام عملیات تخریب منازل فلسطینی‌ها در روستای ام الحیران در صحرای نقب (29 دی 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

محمد برکه، رئیس کمیتۀ عالی نظارتی عرب، از جامعۀ بین‌المللی خواسته است از جان فلسطینی‌ها در تجاوزات رژیم اسرائیل حفاظت کنند.

در اواخر دسامبر 2016، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه نزد سازمان ملل (OCHA) اعلام کرد تلاش اسرائیل برای تخریب منازل و سازه‌های فلسطینی درکرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس، تا سطحی بی‌سابقه در هفت سال اخیر، افزایش یافته است.

روند تخریب سازه‌ها و منازل فلسطینی‌ها نگرانی دیپلمات‌ها و گروه‌های حقوق بشر را دربارۀ ادامۀ نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم تل‌آویو، برانگیخته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku