علت تغییر رویکرد ترکیه در قبال سوریه چیست؟

تصویری از گفت‌وگوی گوردن داف، سردبیر وترنز تودی، با شبکۀ پرس‌تی‌وی

ترکیه اذعان کرده است دیگر نمی‌تواند بر لزوم برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به‌عنوان پیش‌شرط مذاکرات صلح در این کشور پافشاری کند.

محمد شمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه، روز جمعه، اعلام کرده است حل‌و‌فصل بحران سوریه، بدون اسد معقول و منطقی نیست.

یکی از موانع اصلی در روند دستیابی به اجماع در مذاکرات صلح سوریه در گذشته، پیش‌شرط کناره‌گیری بشار اسد از قدرت بود.

گوردن داف، سردبیر ارشد در وترنز تودی از اوهایو، در گفت‌وگو با شبکۀ پرس‌تی‌وی گفت ترکیه با چند خطر داخلی و خارجی مواجه است که آنکارا را مجبور کرده سیاست‌های خود را در ارتباط با مسئلۀ  سوریه و دیگر مسائل منطقه‌ای تغییر دهد.

داف جمعه شب در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی اعلام کرد ترکیه  نسبت به «انقلاب رنگین آسیب‌پذیر» است.

وی خاطرنشان کرد، کودتای نظامی نافرجام برای سرنگونی دولت ترکیه در 24 تیر 1395 و رویدادهای بعد از آن، و همچنین موج اخیر اقدامات و حملات تروریستی در این کشور، دیدگاه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و کابینۀ وی را نسبت به مسائل منطقه‌ای ازجمله بحران سوریه، تغییر داده است.

داف همچنین تصریح کرد در منطقه نیز فروپاشی ائتلاف ترکیه با اسرائیل، عربستان سعودی و قطر دولت اردوغان را بر آن داشته است روابط خود را با روسیه، ایران و سوریه تقویت کند.

تصویری از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (سمت راست) و ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه

وی دربارۀ تغییر رویکرد ترکیه در عرصۀ بین‌الملل نیز گفت آنکارا تصمیم گرفته است از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فاصله بگیرد چرا که این سازمان از ترکیه فاصله گرفته و اروپا ازنظر اقتصادی به یک شریک ضعیف تبدیل شده است.

سردبیر وترنز تودی به نقش عربستان سعودی در منطقه اشاره کرد و افزود ممکن است ریاض رویکرد خود را تغییر دهد چرا که این کشور با کمبود نقدینگی مواجه شده و امکان دارد سعودی‌ها در آینده از حمایت و پشتیبانی همه‌جانبۀ امریکا برخوردار نباشند.

امریکا و متحدان منطقه‌ای آن همچون ترکیه و عربستان سعودی از سال 2011 میلادی در تلاش برای برکناری دولت سوریه، به حمایت از تروریست‌ها در این کشور پرداختند، اما آنکارا اخیراً نسبت به این همسایۀ عربی خود تغییر سیاست داده و برای برگزاری مذاکرات صلح در تاریخ 23 ژانویۀ 2017 (چهارم بهمن 1395) در قزاقستان میانجیگری کرده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku