News   /   ايران   /   خبر فوری   /   تلگرام

آخرین اخبار از حادثۀ پلاسکو

فرو ریختن ساختمان پلاسکو در پی آتش سوزی (عکس از تسنیم)

***محمود علوی، وزیر اطلاعات در بازدید از محل حادثه پلاسکو گفت: تا این لحظه به هیچگونه اطلاعاتی یا نشانه ای از خرابکارانه بودن حادثه آتش سوزی و تخریب پلاسکو نرسیده ایم.

وی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد این حادثه به هیچ وجه مشکوک و تروریسی نیست.

null

*** آتش و دود همچنان از ویرانۀ پلاسکو بر می‌خیزد، اطفای حریق و دود توسط تیم‌های آتش‌نشانی ادامه دارد. با برداشته شدن سازه‌های آهنی و بتنی مسیرها گشوده شده و گروه‌های امداد وارد بخش‌هایی از پلاسکو شده‌اند تا شاید اثری از محبوس شدگان پیدا کنند.

*** حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور به همراه دادستان تهران و شهردار پایتخت از محل حادثه پلاسکو بازدید کرد

null

***رئیس پلیس پایتخت هر گونه شایعۀ امنیتی بودن حادثۀ پلاسکو را تکذیب کرد. سردار حسین ساجدی نیا در گفت‌وگو با ایسنا در محل حادثۀ پلاسکو، دربارۀ انتشار شایعه‌ای درباره امنیتی بودن حادثه رخ داده در ساختمان پلاسکو اظهار کرد: «بر اساس شواهد موجود و آنچه که در حال حاضر وجود دارد، هیچ گونه موضوع امنیتی در مورد این حادثه وجود نداشته و چنین شایعاتی قویا تکذیب می‌شود.»

null

ساجدی‌نیا با بیان اینکه عملیات نیروهای امدادی و عوامل انتظامی در محل حادثه همچنان ادامه دارد، گفت: «پلیس با تمام توان در محل حضور داشته و تدابیر ویژه را برای سهولت امدادرسانی و تامین ایمنی انجام داده است.»

***به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران؛ درخصوص آخرین وضعیت حادثه ریزش ساختمان پلاسکو گفت: پرونده قضایی تشکیل شده است و هیأت‌مدیره ساختمان باید در رابطه با این حادثه توضیح بدهند.

null

***محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان، گفت: «در زمینۀ حادثۀ پلاسکو مسئولیت داریم و از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی نمی‌کنیم.»

رییس بنیاد مستضعفان وعده داد که قرار است در مدت دو سال بنای دیگری در همین محل ساخته شود. او با استناد به حرف‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرد که اولویت اصلی در حال حاضر نجات افراد از زیر آوار است.

***جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی که مسئول اطلاع‌رسانی دربارۀ حادثه پلاسکو است، گفت «حداکثر ۲۵ نفر» شامل آتش‌نشانان و افراد دیگر در زیر آوار هستند.

***رئیس کل بانک مرکزی از اعطای تسهیلات 300 میلیون تومانی به هر یک از واحدهای آسیب دیده در حادثه پلاسکو خبر داد.

***عملیات آواربرداری در ضلع شرقی پلاسکو در حال انجام است. با همت آتش‌نشانان مسیر در این بخش باز شده و جای ورود و فعالیت لودرها بر بالای سازه‌های عظیم آهن و بتن گشوده شده است.در شرایط حاضر دود ناشی از آتش زیر آوار همچنان وجود دارد و اطفای آتش و از بین بردن دود توسط نیروهای آتش‌نشانی در حال انجام است.

*** به گزارش ایسنا، ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو با اعلام اینکه  ١٦ آتش‌نشان قطعا شهید شده‌اند گفت: «تخمین زده می‌شود در مجموع حداکثر پیکر ٢٥ نفر شامل پیکر شهدای آتش نشان و کسانی که خانواده آن‌ها به نیروی انتظامی مراجعه کرده‌ و اعلام مفقودی کرده‌اند، زیر آوار پلاسکو محبوس هستند.»

*** حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در ساعات اولیه شنبه از محل حادثه دیدن کرد. در این بازدید فرماندهان عملیات اطفاء حریق، اورژانس و امداد رسانی، مدیریت بحران و آواربرداری و انتظامی گزارشی  را از فعالیت ها و اقدامات انجام شده در این حادثه به رییس جمهوری ارائه کردند.

***رییس‌جمهور در این بازدید که رییس دفتر رییس جمهوری ، وزیران کشور ، راه و  تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هاشمی استاندار و قالیباف شهردار تهران و سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز حضور داشتند، با تجلیل از تلاش، ایثار، فداکاری و جانفشانی نیروهای خدوم آتش نشانی، اورژانس، هلال احمر و سایر نیروهای نظامی و انتظامی در مدیریت این سانحه، دستورات لازم را برای تسریع در رسیدگی ها و انجام اقدامات مورد نیاز صادر کرد.

بازدید رئیس‌جمهور از محل حادثه

*** بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه، روز شنبه دربارۀ روز عزای عمومی به مناسبت حادثۀ دلخراش ساختمان پلاسکو در تهران گفت: «امروز (شنبه) پرچم سفارتخانه های ایران نیمه افراشته و دفتر یادبود قربانیان حادثه پلاسکو گشوده می شود.»

*** جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی، بامداد شنبه اعلام کرد با تلاش امدادگران، پیکر یک تن از شهدای آتش‌نشان از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج شد. وی گفت: «بدن، سر و صورت آتش‌نشان شهید آسیب دیده است و هم اکنون امکان شناسایی وجود ندارد.»

*** مرکز اورژانس کشور جمعه شب اعلام کرد کل مصدومان تحت پوشش تکنسین‌های اورژانس تهران 114 نفر و تعداد افراد آسیب دیده که در محل درمان شدند 77 نفر اعلام شده است. همچنین بنا بر گزارش این مرکز، کل افراد منتقل شده به بیمارستان 37 نفر است که در حال حاضر فقط 5 نفر از مصدومان انتقالی در بیمارستان بستری بوده و بقیه مرخص شده‌اند. همچنین یکی از آتش نشانان فعال در امداد رسانی ساختمان پلاسکو به نام بهنام میرزاخانی بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی شهید شد.

***نیروهای عملیاتی در حال تلاش برای دسترسی به زیر ساختمان پلاسکو از طریق کانال فاضلاب هستند.

***سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو گفت: «حرارت در زیر آوار بسیار بالا است و همین وضعیت امیدها را برای زنده یافتن نیروهای آتش‌نشان گرفتار در میان آوار از بین برده است.» وی افزود: «تاکنون محبوس‌شدن 20 تن از نیروهای آتش‌نشان در میان آوار محرز شده است و اطلاعاتی در مورد مفقود شدن دیگر هم‌وطنان در میان آوار نیست.»

*** سگ‌های زنده‌یاب تازه‌نفس به محل آواربرداری منتقل شده‌اند.

*** به گزارش ایسنا، حدود 30 درصد آوار پلاسکو برداشته شده و عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد.

***در پی شهادت تعدادی از مأموران آتش‌نشان در جریان حادثۀ پلاسکو، هیئت دولت فردا شنبه 2 بهمن را عزای عمومی اعلام کرد.

***ایسنا گزارش داد دو نیم‌تنه از اجساد آتش‌نشانان از زیر آوار خارج شده‌اند و تلاش برای خارج کردن اجساد ادامه دارد.

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه (عکس از خبرگزاری ایسنا)

***سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ می‌گوید تاکنون نزدیک به ۲۵ خانواده (بجز اتش نشانان) اعلام مفقود شدن یکی از اعضای خانواده خود را گزارش داده‌اند. 

به گزارش شبکه خبر نیروهای آتش‌نشانی در حال تلاش هستند تا از قسمت‌های مختلف از جمله کانال فاضلاب خود را به زیر ساختمان پلاسکو برسانند، اما هنوز خبری از موفقیت آنها در دست نیست. بتن‌آرمه‌ها تبدیل به مانعی بر سر راه آتش‌نشانان شده است و برداشتن آنها کار بسیاری سختی است. نیروهای برشکار در حفر تونل آتش‌نشانان را همراهی می‌کنند تا بتوانند بتن آرمه‌ها را برش دهند.

***جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور فرماندهان عملیات و مسوولان دستگاه‌های مختلف در محل حادثه در حال برگزاری است.

***سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در محل ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافت. 

null

***سخنگوی سازمان آتش نشانی می گوید پس از گذشت بیش از 24 ساعت از حادثه آتش سوزی و ریزش آوار ساختمان پلاسکو احتمال شهادت تمامی آتش نشان های گرفتار در زیر آوار شدت گرفته است. سید جلال ملکی در گفت و گو با خبرگزاری میزان گفت: نیروهای آتش نشان و نیروهای امدادی هنوز موفق نشده اند  به آتش نشان های مفقود در زیر آوار ساختمان پلاسکو دسترسی پیدا کنند.وی افزود: پس از گذشت بیش از 24 ساعت از وقوع حادثه، تلاش ها برای یافتن آتش نشان های مفقود همچنان ادامه دارد.

*** پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور اعلام کرد یکی از مصدومان حادثه پلاسکو که در بيمارستان بستری بود درگذشت. به گفته وی، این مصدوم جزو آتش نشانانی بود که چندین عملیات احیا روی او صورت گرفته بود. نام این آتشنشان فداکار «بهنام میرزاخانی» اعلام شده که به علت شدت سوختگی در بیمارستان شهید مطهری به شهادت رسید. 

null
تصویری که از آتش نشان شهید بهنام میرزاخانی منتشر شده است

*** به گزارش ایرنا از ساعات اولیه بامداد جمعه ٢٠ گروه برشکار، هشت دستگاه جرثقیل و ٢٠٠ نیروی متخصص آواربرداری به محل حادثه اعزام شده است و تمام نیروهای امدادی و عملیاتی آبفای استان تهران نیز در آماده باش کامل هستند.

همچنین عملیات حفر و ایجاد تونل برای نجات جان آتش‌نشانان به عهده نیروهای آبفا تهران است، آنها در تلاش هستند تا با این اقدام از جمله حفر تونلی از ساختمان مجاور به سمت موتورخانه ساختمان پلاسکو، راهی برای آزادسازی محبوسین پیدا نمایند.

 عملیات آواربرداری نیز با ورود جرثقیل‌های عظیم‌الجثه که قابلیت حمل اشیاء با تناژ بالا را دارند و نیز تعدادی از دستگاه‌های هیدرولیکی مخصوص برش آهن به سرعت ادامه دارد و کامیون‌ها هم برای حمل آوارها در خیابان فردوسی به صف شده اند.

null

***اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: «آواربرداری محل ریزش ساختمان پلاسکو تا ۲۴ ساعت آینده ادامه خواهد داشت.»

نجار گفت: «این حادثه تاکنون ۸۴ مصدوم داشته که از این تعداد ۵۱ تن به‌صورت سرپایی و ۳۳ تن نیز به بیمارستان منتقل شده بودند که ۲۳ نفر از این تعداد نیز تاکنون ترخیص شده‌اند.»

وی ادامه داد که وضعیت یکی از آتش‌نشان‌های بستری در بیمارستان وخیم اعلام شده و این آتش‌نشان بیش از «۷۰ درصد دچار سوختگی» شده است. 

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، گفت: «دود غلیظ در محل حادثه به دلیل شعله‌ور شدن آتش‌های نهفته در طبقات زیرین ساختمان پلاسکو است.» ملکی گفت حجم قابل‌توجهی از آهن‌آلات از محل حادثه آتش‌سوزی و ریزش آوار ساختمان پلاسکو خارج شده است. وی افزود: «آتش‌نشان‌ها اکنون موفق شده‌اند به طبقه زیرین ساختمان پلاسکو راه پیدا کنند.»

***شهردار تهران می گوید امدادگران به به طبقات زیرین پلاسکو دست یافتند. محمد باقر قالیباف در گفتگو با بخش خبری 20:30 همچنین افزود جمعی ازآتش نشان هابه شهادت رسیده اند. قالیباف گفت ساختمان 15 طبقه به 3 طبقه تبدیل شده وکار بسیارسخت است.

***مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران اعلام کرد تا ساعت ۲۰ امشب تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو به 88 نفر رسید. این درحالی است که عملیات ‏‎آواربرداری برای نجات آتش نشانان گرفتار شده در زیر آوار همچنان ادامه دارد. 

در حالی که شهردار تهران اعلام کرده بود 20 آتش‌نشان در حادثه پلاسکو جان باخته اند سخنگوی آتش نشانی می گوید امکان تایید این آمار وجود ندارد. محمد باقر قالیباف شهردار تهران درباره آمار فوتی‌های این حادثه گفته بود تا کنون 20 تن از آتش‌نشانان در این حادثه شهید شده‌اند. با این حال سخنگوی سازمان آتش نشانی بلافاصله پس از این اظهارات اعلام کرد که مقصود قالیباف شهادت احتمالی آتش نشانان بوده و هنوز امکان تایید فوت این عده وجود ندارد. وی در این باره افزود هنوز هیچ جنازه‌ای از زیر آوار بیرون نیامده است. 

***دادستانی تهران اعلام کرد به شهرداری مجوزهای لازم داده شده تا به منظور کمک به خروج آتش نشانان از زیر آوار در صورت نیاز برخی ساختمان‌های اطراف را تخریب کنند تا بتوانند به ساختمان ورود کنند و افراد حبس شده در زیر آوار نجات دهند.

***معاون امنیتی استانداری تهران در گفت‌و‌گو با تسنیم علت آتش سوزی در ساختمان پلاسکو را اتصال برق در یکی از طبقات عنوان کرد و گفت این یک آتش سوزی کاملاً طبیعی بوده است و هیچ گونه عامل امنیتی در آن دخیل نیست. 

null

***مدیر روابط عمومی مرکز اوژانس تهران گفت تعداد مصدومان به 78 نفر رسید، بیشتر مصدومان را آتش نشانان تشکیل می دهند

*** عبدالرضا رحمانی فضلی وزير كشور به همراه حسين فريدون برادر رئیس جمهور و استاندار تهران از محل حادثه پلاسکو بازدید کردند. 

null

*** دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با حضور در محل حادثه ریزش پلاسکو گفت: همه نیروهای درمانی و بهداشت در حالت آماده‌باش هستند. 20 نفر تا کنون به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال یک نفرشان وخیم است.

*** علی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: از مراجعه هم‌وطنان برای اهدای خون در مورد حادثه ساختمان پلاسکو استقبال می‌کنیم. وی افزود ازنظر تأمین خون موردنیاز در زمان حوادث مشکلی وجود ندارد.

*** رسول تاجدار، مدیرعامل بیمه ‌البرز از آغاز بررسی خسارت ساختمان پلاسکو از سوی شرکت‌های بیمه خبر داد و گفت: تمام ریسک این حادثه مربوط به یک شرکت بیمه نیست و از شنبه کار رسیدگی به پرونده‌ها آغاز می‌شود.

***جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران گفت: پیش‌ازاین عوامل آتش‌نشانی بارها نسبت به وضعیت ایمنی ساختمان پلاسکو هشدار داده بودند.

***اسامی مصدومان ساختمان پلاسکو که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند: 1- امید حداد فر 2-تیمور سلیمی 3-علی‌اصغر فهرست آوان‌لو 4-ابوالفضل زارع 5-فخرالدین گودرزی 6-محمود فریادرس 7-رحمان شکری 8-جمال صدرنیا شایق 9-حسن بذرنیا 10 -ذکی دانشور 11 –محمد شاه‌محمدی 12-سید نصیر حاجی اکبری 13-محمد قاسمی 14-حسن بختیاری 15-پیمان آذرنیان 16-بهنام آذرخانی 17-امیر مهدیایی 18-صادق ایمنی 19-مهدی نسیمی 20-رضا هاشمی‌شا 21-توکل هاشم‌پور 22-سعید تفرشی 23-محمد صالح
 

*** جلسه مدیریت بحران با حضورقالیباف شهردار تهران، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت و تنی چند از نمایندگان مجلس برگزار شد. 

null

*** گروه های مختلف مردم برای اهدای خون به مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو در مقابل مراکز اهدای خون از جمله مرکز حجاب در میدان فاطمی صف کشیدند. 

null

***به گزارش کانال تلگرام روزنامۀ ایران تعدادی از آتش نشان‌ها با ارسال پیامک از موتورخانۀ ساختمان پلاسکو خبر سلامت خود را مخابره کردند.

***سخنگویان سازمان آتش‌نشانی و اورژانس کشور آمار برخی سایت‌ها مبنی بر مرگ 50 تن از آتش‌نشانان در این حادثه را تکذیب کردند.

***ملکی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ماموران آتش نشانی از سه طرف ساختمان برای آواربرداری وارد شده ‌اند و هنوز خبر دقیقی از تعداد افرادی که زیر آوار هستند، نداریم.

***خالدی سخنگوی اورژانس کشور نیز در مورد آمار تلفاتی که برخی رسانه‌ها از حادثه آتش سوزی پلاسکو منتشر می کنند به ایسنا اظهار کرد: هنوز جسدی از ساختمان بیرون نیامده است.

پیشتر گزارش شده بود که از سرنوشت 30 نفر از آتش نشانان اطلاعی در دست نمی باشد.

***سرپرست اورژانس کشور نیز با اعلام آماده باش  بیمارستان‌های تهران جهت ارائه خدمات لازم به مصدومان حادثه پلاسکو، به ایسنا افزود: در حال حاضر ۵۷ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه حاضر بوده و خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

***در حال حاضر نیروهای ارتش برای امداد رسانی در محل حادثه حضور یافته اند. همچنین معاونان دادستان تهران هم در محل حادثه پلاسکو برای بررسی جزئیات حضور دارند

*** تازه‌ترین گزارش‌های دریافتی حاکی است دو سفارتخانه‌ای که در اطراف مجتمع پلاسکو وجود داشت تخلیه شده اند.

*** استانداری تهران شائبه امنیتی بودن حادثه پلاسکو را تکذیب کرد.

*** پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، اعلام کرد: «متاسفانه تعدادی از آتش‌نشان و نیروهای امدادی نیز در این ساختمان هستند و هنوز از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست.»

 

*** برخی گزارش‌ها حاکی است در این حادثه تاکنون 37 نفر مصدوم شده‌اند.

*** این ساختمان در حالی فرو ریخت که تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی در حال عملیات اطفای حریق بودند.

*** ساختمان پلاسکو واقع در چهار راه استانبول، یکی از مهمترین مراکز تجاری در صنعت پوشاک به شمار می‌آمد.

*** سرپرست اورژانس کشور پیش‌تر از مصدوم شدن 11 نفر بر اثر آتش‌سوزی گسترده در ساختمان پلاسکو در مرکز تهران خبر داده است.

به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند، روز پنج‌شنبه گفت: «حدود ساعت هشت صبح امروز در طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو تهران حریق رخ داد و تاکنون حادثه حریق ساختمان پلاسکو تهران تاکنون 11 مصدوم داشته است.»

وی بابیان اینکه هم‌اکنون 9 دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه حضور دارد، گفت: «مدیر اورژانس تهران در محل حضور دارند و بیمارستان‌های اطراف نیز در حالت آماده‌باش هستند.»

مجتمع تجاری پلاسکو سال ۱۳۴۰ ساخته شد. پلاسکو، ساختمانی ۱۷ طبقه در چهارراه استانبول تهران است که از آن بعنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود و مرکز توزیع پوشاک است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku