News   /   آمريکا   /   تلگرام

برجام و ناتو؛ مسائل مورد اختلاف اروپا و ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، در قبال توافق اتمی ایران و همچنین عضویت امریکا در ناتو، دو فاکتوری است که امکان دارد ائتلاف واشنگتن با کشورهای اروپایی را در آینده‌ای نزدیک به مخاطره اندازد.

مایکل جونز، ویراستار نشریۀ اینترنتی جنگ‌های فرهنگی، در گفتگو با پرس تی‌وی گفت اظهارات اخیر فدریکا موگرینی، مسئولیت سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، آشکارا هشداری به ترامپ بود که اگر وی سیاست خود را دنبال کند و به‌صورت یک‌جانبه توافق اتمی با ایران را لغو کند، وی از ائتلاف با اروپا کنار گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به زمان طرح اظهارات ترامپ گفت: «درست دیروز بود که ترامپ گفت ناتو اصولاً منسوخ‌شده است، ما به این افراد نیازی نداریم و غیره. بنابراین این سخنان در زمانی مهم مطرح‌شده است و فکر می‌کنم چیزی که اتحادیۀ اروپا تلاش دارد به وی بگوید، این است که اگر این توافق را انکار کنی، برای خودت این کار را انجام دادی، ما تو را ترک می‌کنیم.»

وی همچنین افزود واشنگتن دیگر نباید انتظار داشته باشد کشورهای اروپایی به‌عنوان کشورهایی تابعه نقش ایفا کنند زیرا آن‌ها تضاد منافع گسترده‌ای دارند و این حق مسلم کشورهای اروپایی است که مستقلاً و بر اساس منافع خود عمل کنند.

فدریکا موگرینی، مسئولیت سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جونز گفت: «بهترین مثال، مثال روز گذشتۀ آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) است. آلمان یک کشور فتح‌شده است؛ آلمان در سال 1945 از سوی امریکا فتح شد. از آن موقع تاکنون (آلمان) یک کشور تابعه بوده است. بنابراین، آنگلا مرکل به‌عنوان نخست‌وزیر، دستورات ظالمان را داخلی کرده و کاری انجام داده که فکر می‌کرد قرار است به‌عنوان یک کشور تابعه انجام دهد. این موارد به نفع آلمان نبودند. برای مثال، دشمنی با روسیه به نفع آلمان نیست. آن‌ها نیازمند فروش تولیدات کارخانه‌ای پیچیدۀ خود به روسیه در قبال دریافت انرژی هستند. اما وی (مرکل) این کارها را انجام داد چون می‌خواست آلمان خوبی داشته باشد.»

وی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی هم‌اکنون رئیس جدیدی با برنامه‌ای متفاوت دارند، گفت مهم‌ترین مشکل تابعه بودن، این است که گاهی اوقات ارباب تغییر می‌کند.

جونز در پایان گفت: «این ‌یک نقطۀ عطف در تاریخ روابط امریکا و اروپاست. ترامپ درست می‌گفت؛ ناتو منسوخ‌شده است. آن‌ها باید در سال 1991 و زمانی که شوروی فروپاشید، از ناتو خارج می‌شدند. آن‌ها خارج نشدند و اکنون باید بهای آن را بپردازند.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku