News   /   ايران   /   تلگرام

«اتحادیۀ اروپا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا می‌گوید این اتحادیه با قدرت تمام به توافقنامۀ چندجانبه با ایران پایبند است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فدریکا موگرینی در آستانۀ اولین سالروز اجرای برجام، یادداشتی را به رشتۀ تحریر در آورده است. متن کامل این یادداشت که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده به‌شرح زیر است:

دقیقاً یک سال پیش، 16 ژانویه 2016، اتحادیۀ اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان، ایالات‌متحدۀ امریکا و ایران اجرای طرح اقدام جامع مشترک در خصوص برنامۀ هسته‌ای ایران را آغاز کردند. این اقدام در نتیجۀ تصمیمات شجاعانه، رهبری سیاسی، عزم گروهی و سخت‌کوشی تحقق یافت. پس از گذشت یک سال ما می‌توانیم به‌روشنی بگوییم که تفاهم با ایران در جریان است و ما می‌بایست آن را حفظ کنیم.

من به تمام کسانی که چه در مورد شرایط توافقنامه و چه در مورد صرف توافق با ایران ابراز نگرانی کرده‌اند می‌گویم هم‌اکنون زمان آن رسیده که از نزدیک به حقایق نگاه کنند.

این توافقنامه در وهلۀ اول با حل یکی از مناقشات قدیمی و مداوم از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز، مفید بودن خود را نشان داد. در غیاب چنین توافقی ممکن بود امروزه شاهد درگیری نظامی دیگری در منطقه‌ای که در حال حاضر نیز بیش‌ازحد بی‌ثبات است، باشیم.

این توافقنامه یک سال پس از آغاز اجرای آن، هدف اصلی خود را که همانا اطمینان از ماهیت کاملاً صلح‌آمیز و غیرنظامی برنامۀ هسته‌ای ایران بود محقق نمود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌عنوان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد، تاکنون با ارائۀ چهار گزارش به پایبند بودن کامل ایران به تعهدات هسته‌ای خود اذعان داشته است. این بدین معنی است که برنامۀ هسته‌ای ایران به‌طور چشمگیری اصلاح شده، در مقیاس کوچک‌تری در حال انجام بوده و همچنین تحت نظارت دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. کمیسیون مشترک ــ که من هماهنگ‌کنندۀ آن هستم ــ به‌صورت مداوم بر اجرای این توافقنامه نظارت دارد و با برگزاری جلسات منظم قادر به شناسایی کوچک‌ترین انحراف احتمالی و در صورت نیاز انجام اقدامات اصلاحی است.

این موافقت‌نامه به ‌نفع ایران نیز هست. شرکت‌های بزرگ در حال سرمایه‌گذاری در ایران هستند: شرکت‌های نفتی، صنایع اتومبیل‌سازی، هواپیماهای مسافربری به‌عنوان چند مثال حوزه‌هایی هستند که تاکنون قراردادهای مهمی را به امضا رسانده‌اند. صندوق بین‌المللی پول رشد 6.6 درصدی GDP واقعی را برای ایران در سال 2017 پیش‌بینی کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، در حال قرائت متن بیانیۀ مشترک لغو تحریم‌ها علیه تهران در وین؛ 27 دی 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بدون شک کارهای بیشتری باید انجام شود که شامل اصلاح اقتصاد داخلی به‌منظور بهره‌مندی جمعیت بیشتری از مردم به‌ویژه جوانان ایران از نتایج مثبت این توافق‌نامه است. اما روند کار کاملاً شفاف و میزان پیشرفت غیرقابل‌انکار است. میزان تجارت میان ایران و اتحادیۀ اروپا طی سه فصل اول سال گذشته (2016) تا 63 درصد رشد داشته است. ایران و اتحادیۀ اروپا پس از گذشت بیش از سی سال عصر یخبندان سیاسی، در حال حاضر در مورد مسائل متعددی از قبیل اقتصاد، حفاظت از محیط‌زیست، مهاجرت و فرهنگ در حال مذاکره هستند و همچنان می‌توان به موارد این فهرست اضافه نمود.

بنابراین علی‌رغم برخی انتقادات که گاهی بر نقایص تمرکز کرده و به‌راحتی منافع اثبات‌شدۀ آن را انکار می‌کنند، بسیار مهم است که بگوییم: توافق هسته‌ای در حال اجرا است.

بدون شک اتحادیۀ اروپا با قدرت تمام به توافقنامۀ چندجانبه پایبند است. این توافقنامه درنتیجۀ تلاش‌های گروه E3/EU+3 و ایران شکل گرفت اما هم‌اکنون با توجه به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد، متعلق به تمام جامعۀ بین‌المللی است.

وضعیت منطقه بدون این توافق در شرایط بحرانی‌تری قرار می‌گرفت و درصورتی‌که ما شانس خود را برای ساختن محیط مناسب برای همکاری در منطقه از دست می‌دادیم، این فرصت تاریخی نیز از دست می‌رفت.

برخلاف پیشینۀ تأسف‌بار منطقه، توافق هسته‌ای روزنه‌ای است از آنچه می‌توان در خصوص ایجاد روابط و همچنین در حل‌وفصل مناقشات مؤثر بر منطقه از طریق همکاری انجام داد.

بنابراین ما می‌توانیم امروز را به‌عنوان سالگرد آغاز اجرای توافق هسته‌ای اعلام و به‌روشنی تأکید کنیم که این توافقنامه به‌ واسطۀ تعهد و التزام طرفین، در حال اجراست. ما در حالی می‌توانیم سال 2017 را آغاز کنیم که بر منافع جمعی خود در تعهداتی که پذیرفته‌ایم تأکید نماییم و امنیت را نه صرفاً برای منطقه، بلکه برای کل جهان به ارمغان آوریم.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku