News   /   اروپا

استقبال رسمی لهستان از نیروهای امریکایی

مراسم استقبال رسمی از ورود نیروهای امریکایی به لهستان؛ 25 دی 1395 (عکس از خبرگزاری رویترز)

دولت لهستان رسماً از هزاران سرباز امریکایی که اخیراً به‌عنوان بخشی از مأموریت ناتو وارد آن کشور شدند، استقبال کرده است.

این نیروها همراه با مقادیر زیادی تجهیزات نظامی، بخشی از برنامۀ عملیاتی ناتو باهدف تقویت متحدان اروپای شرقی خود است. این اعزام بزرگ‌ترین حرکت یک تیپ نظامی امریکا در اروپا پس از پایان جنگ سرد به شمار می‌آید.

در همین حال مسکو این اقدام ناتو را اقدامی «به‌واقع تجاوزگرانه» عنوان کرده و حضور این نیروها را تهدیدی مستقیم برای روسیه خوانده است.

بئاتا شدوو، نخست‌وزیر لهستان، روز شنبه در خلال مراسم رسمی استقبال از ورود نیروهای امریکایی به کشورش گفت: «این روز بزرگی است که می‌توانیم از سربازان امریکایی، نمایندگان بهترین، قدرتمندترین و بزرگ‌ترین ارتش جهان در خاک لهستان، اینجا در زاگان، استقبال کنیم.»

وی افزود: «ما خوشحال هستیم که شما امروز با ما هستید. به لهستان خوش آمدید.»

این نیروها قرار است در 7 کشور منطقه از استونی تا بلغارستان به‌منظور برگزاری رزمایش‌های نظامی مستقر شوند. مقر اصلی این نیروها نیز در آلمان راه‌اندازی خواهد شد.

آنتونی ماچرویچ، وزیر دفاع لهستان، گفت: «ما چندین دهه منتظر بودیم، گاهی اوقات فکر می‌کردیم تنها رها شدیم، گاهی اوقات امید خود را از دست می‌دادیم، گاهی اوقات احساس می‌کردیم که ما تنها کسانی هستیم که از تمدن در مقابل تجاوزی که از شرق می‌آید، حفاظت می‌کردیم.»

بر مبنای برنامه عملیاتی ناتو، نظامیان امریکا، برای نخستین بار به‌طور دائم در امتداد مرز غربی روسیه مستقر می‌شوند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که وزارت دفاع روسیه، روز 22 دی اعلام کرد پدافند هوایی نیروهای هوافضای منطقۀ مسکو، سامانۀ جدید اس-400 موسوم به «پیروزی» را فعال کرده‎ و برای دفاع هوایی از مسکو و منطقۀ صنعتی مرکزی روسیه آماده است.

ارتش امریکا 19 دی و پس از ورود تانک‌ها و خودروهای زرهی امریکایی به بندر برمرهافن در شمال آلمان، اعلام کرد قصد دارد به‌منظور «بازدارندگی در مقابل تجاوز روسیه» آموزش متحدان اروپایی خود در ناتو را گسترش دهد.

در این تاریخ اعلام شد حدود 4 هزار نیروی نظامی امریکا برای برگزاری رزمایش در کشورهای ناتو و نزدیک مرزهای روسیه آماده می‌شوند و بیش از 2 هزار و 800 خودروی نظامی، تانک و سایر ادوات نظامی ساخت امریکا به نزدیک مرز روسیه منتقل‌ شده‌اند.

امریکا قصد دارد علاوه بر استقرار 4 هزار نیروی نظامی در مرز لهستان، 87 دستگاه تانک ام1ای1 آبرامز، 20 دستگاه توپخانه پالادین و 136 دستگاه خودروی زرهی بردلی در شرق اروپا مستقر کند.

همچنین قرار است نیروهای امریکایی و لهستانی اواخر ماه جاری میلادی (ژانویه 2017) رزمایشی مشترک در لهستان برگزار کنند.

ناتو هدف از برگزاری این رزمایش را اطمینان دادن به متحدان اروپایی برای رویارویی با هرگونه حرکت «تجاوزکارانۀ» روسیه عنوان کرده است.

ناتو افزایش حضور نظامی خود در مرزهای روسیه را اقدامی دفاعی می‌خواند و مدعی است که این اقدامات پس از الحاق مجدد شبه‌جزیرۀ کریمه به روسیه در سال 2014 و همچنین دخالت مسکو در بحران اوکراین صورت گرفته است.

این در حالی است که روسیه گسترش حضور نظامی ناتو نزدیک مرزهایش را اقدامی تجاوزکارانه عنوان کرده و تأکید دارد حضور گستردۀ نظامی در اروپا موازنۀ امنیتی قارۀ اروپا را برهم می‌زند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku