News   /   اروپا   /   تلگرام

مسکو حضور نظامی امریکا در لهستان را تهدید علیه روسیه دانسته است

تصویر نظامیان امریکا در مرز آلمان-لهستان در اولزینا در لهستان

کرملین از استقرار بزرگ‌ترین نیروی نظامی امریکا در اروپا بعد از پایان جنگ سرد، انتقاد کرده و ورود نظامیان و تانک‌های امریکا به لهستان را تهدیدی برای امنیت ملی روسیه دانسته است.

حدود یک هزار نظامی از 4 هزار نیروی وعده‌داده‌شدۀ امریکا، چند روز قبل، همراه با خودروهای زرهی سنگین، از آلمان به جنوب غرب به لهستان وارد شدند و قرار است روز شنبه در یک مراسم رسمی از آن‌ها استقبال شود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، این حرکت را نوعی تهدید دانسته و گفت: «این‌گونه اقدامات منافع و امنیت ما را به خطر می‌اندازد. به‌ویژه آن‌که در راستای آن‌ یک طرف سوم حضور نظامی خود را در نزدیکی مرزهای ما تقویت می‌کند. این ‌طرف سوم [آمریکا] حتی یک کشور اروپایی هم نیست.»

تصویر آرشیوی از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

ناتو هدف از استقرار نیروی نظامی امریکا در لهستان را آمادگی برای رویارویی با هرگونه حملۀ احتمالی روسیه به شرق اروپا عنوان کرده است.

بر مبنای این طرح، نظامیان امریکا، برای نخستین بار به‌طور دائم در امتداد مرز غربی روسیه مستقر می‌شوند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که وزارت دفاع روسیه، روز چهارشنبه (22 دی 1395) اعلام کرد پدافند هوایی نیروهای هوافضای منطقۀ مسکو، سامانۀ جدید اس-400 موسوم به «پیروزی» را فعال کردهو برای دفاع هوایی از مسکو و منطقۀ صنعتی مرکزی روسیه آماده است.

عکسی برگرفته از تصاویر ویدئویی که خبرگزاری راپتلی روسیه از استقرار سامانۀ دفاع موشکی اس-400 در حومۀ مسکو منتشر کرده است.

بر اساس بیانیۀ وزارت دفاع روسیه، وظیفۀَ اصلی نیروی پدافند هوایی هوا و فضای روسیه دفاع هوایی و محافظت از دولت، ارتش، صنعت، تأسیسات انرژی و نیروهای مسلح و انتقال اطلاعات و ارتباطات مربوط به حملات هوایی است.

سامانۀ اس-400 به‌منظور مقابله با هرگونه حملۀ موشک‌‏های کروز و بالستیک طراحی ‌شده است. اس-400 قادر به تشخیص 100 هدف و درگیر شدن با 12 هدف به‌طور همزمان از محدودۀ 400 کیلومتری است.

این سامانه قادر است با موشک‏هایی که با سرعت تقریبی پنج کیلومتر در ثانیه در ارتفاع‌های مختلف حرکت می‌کنند، مقابله کند.

ارتش امریکا 19 دی و پس از ورود تانک‌ها و خودروهای زرهی امریکایی به بندر برمرهافن در شمال آلمان، اعلام کرد قصد دارد به‌منظور «بازدارندگی در مقابل تجاوز روسیه» آموزش متحدان اروپایی خود در ناتو را گسترش دهد.

در این تاریخ اعلام شد حدود 4 هزار نیروی نظامی امریکا برای برگزاری رزمایش در کشورهای ناتو و نزدیک مرزهای روسیه آماده می‌شوند و بیش از 2 هزار و 800 خودروی نظامی، تانک و سایر ادوات نظامی ساخت امریکا به نزدیک مرز روسیه منتقل‌ شده‌اند.

امریکا قصد دارد علاوه بر استقرار 4 هزار نیروی نظامی در مرز لهستان، 87 دستگاه تانک ام1ای1 آبرامز، 20 دستگاه توپخانه پالادین و 136 دستگاه خودروی زرهی بردلی در شرق اروپا مستقر کند.

همچنین قرار است نیروهای امریکایی و لهستانی اواخر ماه جاری میلادی (ژانویه 2017) رزمایشی مشترک در لهستان برگزار کنند.

ناتو هدف از برگزاری این رزمایش را اطمینان دادن به متحدان اروپایی برای رویارویی با هرگونه حرکت «تجاوزکارانۀ» روسیه عنوان کرده است.

ناتو افزایش حضور نظامی خود در مرزهای روسیه را اقدامی دفاعی می‌خواند و مدعی است که این اقدامات پس از الحاق مجدد شبه‌جزیرۀ کریمه به روسیه در سال 2014 و همچنین دخالت مسکو در بحران اوکراین صورت گرفته است.

این در حالی است که روسیه گسترش حضور نظامی ناتو نزدیک مرزهایش را اقدامی تجاوزکارانه عنوان کرده و تأکید دارد حضور گستردۀ نظامی در اروپا موازنۀ امنیتی قارۀ اروپا را برهم می زند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku