News   /   اروپا   /   تلگرام

اعتراف بریتانیا به فروش 500 بمب خوشه‎‏ای به عربستان

کشف بقایای بمب خوشه‎‏ای بی‎ال‎755 ساخت بریتانیا در یمن (عکس از آی‌تی‎وی نیوز)

یک گزارش رسمی بیان‌گر آن است که بریتانیا در دهۀ 1980 میلادی 500 بمب خوشه‌‏ای به عربستان سعودی صادر کرده و ریاض از این بمب‎ها در حملات خود به کشور فقیر یمن استفاده کرده است.

در نامه‎ای که مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، به فیلیپ هولوبون، نمایندۀ محافظه‌کار پارلمان این کشور ارسال کرده، آمده است: «بریتانیا بر اساس یک قرارداد با دولت سعودی در سال 1986، 500 بمب خوشه‎‏ای بی‎ال‎755 به عربستان سعودی تحویل داده است.»

فالون ماه گذشته اعلام کرده بود نیروهای تحت فرمان عربستان سعودی در حمله به کشور یمن از «تعداد محدودی» از مهمات خوشه‎ای بریتانیا استفاده کرده‎اند. در همان برهۀ زمانی عربستان سعودی خود به استفاده از تسلیحات بریتانیا علیه همسایۀ جنوبی خود اذعان کرد.

توبیان الوود، معاون وزیر خارجۀ بریتانیا، روز سه‎شنبه در مجلس عوام این کشور گفت باوجود این‎که ریاض به دولت بریتانیا اعلام کرده است دیگر از بمب‎ها خوشه‎ای استفاده نخواهد کرد، اما هنوز نابودی این تسلیحات را تأیید نکرده است.

تام برِیک، وزیر خارجۀ لیبرال دموکراتِ دولت در سایۀ بریتانیا، دراین‌باره گفت: «این واقعیت که این میزان زیاد از بمب‌های خوشه‌‏ای ساخت بریتانیا فروخته شده و اکنون در یمن مورد استفاده قرار می‎گیرند لکۀ ننگی برای شهرت بریتانیا در سراسر جهان است.»

وی افزود: «مایکل فالون باید فورآً با تعلیق فروش سلاح به رژیم سعودی و فشار بر این رژیم برای متوقف کردن استفاده از این سلاح وحشتناک رسیدگی کند.»

مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا 

بریک همچنین گفت: «اکثر مردم به‌درستی از بمباران غیرنظامیان بی‎گناه در یمن منزجر هستند. دولت ما باید همدستی خود را در این جنگ وحشیانه فوراً قطع کند.»

موضوع فروش گستردۀ تسلیحات بریتانیایی به عربستان سعودی طی ماه‎های گذشته و به دلیل نقش ریاض در بروز تلفات سنگین غیرنظامیان در حملات هوایی رژیم سعودی به کشور یمن، در داخل و خارج از بریتانیا تحت بررسی قرار گرفته است.

سازمان عفو بین‎الملل روز دوشنبه خواستار تعلیق فروش تسلیحات بیشتر به عربستان سعودی شد.

شهریورماه سال جاری، دولت بریتانیا درخواست 2 کمیتۀ پارلمانی و گروه‏‎های حقوق بشری بین‎المللی برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان سعودی را رد کرد.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، را متهم کرد که نسبت به خطر استفاده از تسلیحات بریتانیایی در موارد نقض قوانین بین‏‌المللی بشردوستانه در یمن بی‌توجه است.

ویرانی‌های به جا مانده از یک مدرسه در استان صعده، در شمال‌غربِ یمن، پس از حملۀ جنگنده‌های سعودی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بریتانیا معاهدۀ بین‌المللی منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را در سال 2010 امضا کرد. به‌موجب این معاهده لندن باید تمامی مهمات خوشه‌ای خود را امحا و برای جلوگیری از استفادۀ دیگر کشورها ازاین‌گونه مهمات تلاش ‌کند.

بمب‌های خوشه‌ای به دلیل گستردگی منطقۀ تحت پوشش خود، تلفات انسانی زیادی به همراه دارند و در صورت عمل نکردن چاشنی آن‌ها، تا ماه‌ها یا حتی سال‌‎ها بعد نیز می‌توانند باعث کشتار غیرنظامیان شوند.

از زمان آغاز حملات هوایی عربستان به یمن در اوایل فروردین سال 1394، بیش از 11 هزار و 400 یمنی کشته شده‌اند.

عربستان این حملات را به بهانۀ بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله آغاز کرد و در طول‌ ماه‎های گذشته بارها مناطق مسکونی و زیرساخت‎های این کشور را هدف قرار داده است.

تنها در سالِ اولِ تهاجمِ مرگبار عربستان سعودی به یمن، دولت بریتانیا مجوز فروش تسلیحاتی به ارزش 3.3 میلیارد پوند با پادشاهی سعودی را صادر کرد که 2.2 میلیارد پوندِ آن مربوط به فروش تسلیحاتی مانند پهپاد، بالگرد و دیگر هواپیماها بود. 1.1  میلیارد پوندِ دیگر به فروش تسلیحاتی مانند بمب، موشک و نارنجک اختصاص داشت. لندن همچنین مجوز فروش خودروهای زرهی و تانک‌هایی به ارزش 430 هزار پوند را به عربستان صادر کرده است.

بریتانیا در طول جنگ علیه یمن، از حامیان پادشاهی سعودی بود و سازمان‌های بین‌المللی بارها از کمک‌های مالی و تسلیحاتیِ بریتانیا به ائتلاف سعودی پرده برداشته‌‌اند.  طبق گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در خانه‌های تخریب‎شده در صنعا، پایتخت یمن، بقایایی از تسلیحاتی یافت شده که یک شرکتی امریکایی تولید کرده است. این شرکت یک کارخانه نیز در بریتانیا دارد.

بر اساس آمار رسمی کمپین مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات انگلیسی است و از سال 2010 تجهیزات نظامی به ارزش بیش از 6 میلیارد و700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku