عربستان سعودی 2 فعال اینترنتی را بازداشت کرد

از راست: احمد المشیخص و عصام کوشک، دو فعال اینترنتی در عربستان سعودی که رژیم ریاض آن‌ها را دستگیر کرده است.

یک سازمان مستقل حقوق بشر اعلام کرد رژیم عربستان سعودی در راستای سیاست خود مبنی بر سرکوب آزادی بیان در این کشور، 2 فعال حقوق‎ بشر را به دلیل فعالیت‎‏های اینترنتی‎شان دستگیر کرده است.

مرکز حقوق بشر خلیج فارس روز سه‌‎‏شنبه با انتشار یک بیانیۀ مطبوعاتی در وب‌سایت خود اعلام کرد عصام کوشک و احمد المشیخص هفتۀ گذشته بازداشت شدند.

این مرکز با اعلام این‌که هیچ اتهامی علیه این 2 فعال عربستانی مطرح نشده است، از بازداشت آن‌ها ابراز نگرانی کرد و افزود احتمالاً «فعالیت‎های اینترنتی» این فعالان عامل دستگیری‌شان بوده است.

این سازمان حقوق‌ بشری اعلام کرد: «مرکز حقوق‌ بشر خلیج‌فارس بر این باور است که این دستگیری‎ها فقط به خاطر استفادۀ این 2 نفر از حق مشروع و صلح‎آمیز آزادی عقیده و بیان خود و فعالیت در زمینۀ حقوق بشر است.»

المشیخص، از بنیان‌گذاران مرکز حقوق بشر عدالت در عربستان سعودی، روز پنجشنبه در منطقۀ عمدتاً شیعه‌نشین قطیف بازداشت شد. وی در روز کریسمس تصویری ازصحنۀ بازسازی شدۀ ولادت حضرت عیسی (ع) در شبکۀ اجتماعی توییتر منتشر کرده بود.

کوشک که خود را یک مدافع حقوق‎ بشر معرفی کرده است، روز یکشنبه در مکه دستگیر شد. وی گزارش‎ رسانه‎های غربی در مورد عربستان سعودی را در صفحۀ شخصی خود در توییتر منتشر کرده و توییت‏‎های انجمن ممنوع‌الکار حقوق مدنی و سیاسی سعودی را بازنشر داده بود.

رژیم ریاض به دلیل وضعیت وخیم حقوق‌ بشر در عربستان سعودی با انتقادات بسیاری چه از داخل و چه خارج از این کشور پادشاهی روبرو بوده است.

باوجوداین انتقادات گسترده، عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال گذشته تمدید شد.

تعداد بالای اعدام‌ها و موارد متعددی از دستگیری و اجرای احکام سنگین علیه فعالان در عربستان ازجمله مواردی است که همواره با انتقادات بین‎المللی روبرو شده است.

عربستان که در زمینۀ رعایت حقوق زنان نیز سابقۀ ناامیدکننده‌ای دارد، تنها کشور جهان است که از رانندگی زنان جلوگیری می‌کند. عربستان سعودی همچنین به‌عنوان یکی از حامیان اصلی تروریست‌های تکفیری شناخته می‌شود که در بسیاری از مناطق جهان، به‌ویژه خاورمیانه ویرانی به بار می‌آورند.

ائتلاف تحت امر عربستان به‌منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش انصارالله حملات هوایی خود را به این کشور فقیر عربی از فروردین 1394 آغاز کرده است. با گذشت حدود 21 ماه از تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن تاکنون ده‌ها هزار یمنی کشته شده‎اند.

عربستان سعودی تاکنون بارها مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی و اردوگاه‌های پناه‌جویان یمن را بمباران کرده و گهگاه از تسلیحات ممنوعه استفاده کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku