News   /   ايران   /   تلگرام

شمخانی: کاهش رنج مردم سوریه نیازمند عزم جهانی است

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه (راست)، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران (19 دی 1395 - عکس از ایرنا)

علی شمخانی، نمایندۀ مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در دمشق گفت کاهش رنج و مصائب مردم مظلوم سوریه نیازمند تلاشی همه‌جانبه و عزمی جهانی است.

به گزارش ایرنا، شمخانی در این دیدار با تبریک پیروزی‌های مستمر دولت و مردم سوریه در عرصۀ مبارزه با تروریسم تکفیری از نقش تأثیرگذار و رهبری قابل‌ستایش بشار اسد در هدایت جریان مردمی مقاومت و کسب دستاوردهای فوق قدردانی کرد.

مقام عالی هماهنگ‌کنندۀ اقدامات سیاسی، نظامی و سیاسی میان ایران، روسیه و سوریه گفت: «همکاری نزدیک تهران، دمشق و مسکو همراه با جبهۀ مقاومت، توانست با ایجاد موفقیت‌های ارزندۀ میدانی، ابتکار عمل سیاسی را نیز در اختیار جبهۀ متحد ضد تروریسم قرار دهد.»

وی با اشاره به افزایش پیچیدگی‌های سیاسی و امنیتی در بحران سوریه و نقش و تأثیرگذاری بازیگران مختلف در این عرصه نسبت به برخی اقدامات مشکوک که به دنبال بهانه‌جویی برای نقض آتش‌بس و به شکست کشاندن روندهای سیاسی هستند، هشدار داد.

شمخانی بر جدیت جمهوری اسلامی برای کمک به فرآیندهای سیاسی برای پایان یافتن جنگ و خونریزی در سوریه تأکید کرد و افزود: «همراهی عناصر مسلح با فرایندهای سیاسی، شاخص مهمی برای ارزیابی میزان اعتقاد کشورهای پشتیبان آن‌ها از گفت‌وگو و مذاکره است. اگر عناصر مسلح احساس کنند کشورهای حامی آن‌ها در مذاکرات سیاسی جدی نیستند به‌طورقطع از مسیر جنگ و خونریزی باز نخواهند گشت.»

دیدار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در دمشق (19 دی 1395 - عکس از ایرنا)

نمایندۀ مقام معظم رهبری اظهار داشت: «مذاکرات سیاسی باید میان سوری‌ها و با مدیریت آن‌ها انجام شود و سازمان ملل و کشورهای مؤثر در این عرصه صرفاً باید نقش تسهیل‌کننده داشته باشند. همه باید تلاش کنند تا مذاکرات سیاسی به دمشق به‌عنوان پایتخت سوریۀ متحد و یکپارچه منتقل شود.»

شمخانی با تبیین نقش بازیگران اصلی در بحران سوریه گفت: «برخی کشورها با وقوف بر ضرورت تغییر راهبردهای غیر سازنده در سوریه، مسیرهای جدیدی را برگزیده‌اند و توانستند اشتباهات گذشته را تا حدودی جبران کنند. کشورهایی که شهامت اعتراف به اشتباهات خود را در سوریه نداشته و بر تداوم رفتارهای غلط خود تأکید می‌ورزند به‌طورقطع با مشکلات و خسارت‌های غیرقابل‌جبرانی مواجه خواهند شد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های بین‌المللی به‌منظور توسعۀ روند امدادرسانی به مردم سوریه و مشارکت برای بازسازی زیرساخت‌های حیاتی این کشور تأکید کرد.

علی شمخانی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات سوری یکشنبه وارد دمشق شد.

وی قرار است با دیگر مقامات سوری ازجمله علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه، دیدار و دربارۀ مسائل مهم منطقه، روابط دوجانبه، تحولات سوریه و آخرین وضعیت مبارزه با تروریسم گفت‌وگو و تبادل‌نظر کند.

شمخانی در بدو ورود به دمشق آزادسازی حلب را نقطۀ عطفی در حوادث تحمیلی به مردم سوریه دانست و تأکید کرد مقاومت مردم این کشور نشان داد که اهرم‌های تروریستی و تزریق بی‌ثباتی نمی‌تواند در برابر ایستادگی یک ملت پیروز شود.

وی تبریک پیروزی حلب به مقامات و مردم سوریه را یکی دیگر از اهداف سفر خود عنوان کرد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku