سازمان ملل: کشته‎شدن 6,878 غیرنظامی عراقی در سال 2016

محل انفجار تروریستی در شهرک صدر در بغداد، پایتخت عراق در تاریخ 13 دی 95 که منجر به کشته شدن بیش از 30 نفر شد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل متحد اعلام کرد جنگ و خشونت در سال 2016 میلادی منجر به کشته‎شدن دست‎کم 6 هزار و 878 غیرنظامی در عراق شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس هیئت امدادرسان سازمان ملل در عراق (یونامی) شامگاه دوشنبه (13 دی) با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد 12 هزار و 388 غیرنظامی نیز در سال 2016 در عراق زخمی شده‎اند.

در این بیانیه آمده است که آمار اعلام شده بدون درنظر گرفتن تلفات غیرنظامی در استان انبار در غرب عراق در ماه‎های مه، ژوئیه، اوت و دسامبر است.

سازمان ملل تأکید کرده است که آمار اعلام شده می‌بایست به عنوان حداقل تلفات در نظر گرفته شود چرا که این سازمان قادر به بررسی تلفات غیرنظامیان در مناطق وقوع درگیری نبوده است.

همچنین در این آمار شمار غیرنظامیانی که بر اثر تأثیر ثانویۀ خشونت از جمله کمبود آب، غذا، دارو و مراقبت‎های بهداشتی کشته شده‌اند، ذکر نشده است.

یونامی شمار غیرنظامیان عراقی کشته شده در سال 2015 میلادی را نیز دست‏‎کم 7 هزار و 515 نفر اعلام کرده بود.

تروریست‌های تکفیری داعش در ژوئن 2014 (تابستان 1393) بخش‌های غربی و شمالی عراق را تصرف کردند و در مناطق تحت کنترل خود جنایات وحشیانه‌ای علیه ساکنان این مناطق از جمله اقلیت‌های دینی و نژادی مرتکب شدند.

شادی یکی از نیروهای مبارزه با تروریسم عراق پس از پیشروی نیروهای عراقی در منطقۀ الکرامه در شرق شهر موصل در شمال این کشور (13 دی 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

این در حالی است که نیروهای امنیتی عراق و مبارزان کمیته‌های داوطلب مردمی این کشور طی ماه‌های اخیر موفق شدند به طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب رانده و کنترل شهرهای مهمی نظیر بیجی، تکریت، رمادی و فلوجه را از تکفیری‎ها پس بگیرند.

در همین حال، عملیات نیروهای عراقی برای آزادسازی شهر موصل، پایتخت خودخواندۀ داعش در این کشور، که از 26 مهر و با مشارکت حدود ده‎ها هزار نیروی ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه‌های کُرد آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که پیشتر وعده داده بود موصل، دومین شهر بزرگ عراق، تا پایان سال جاری میلادی به‌طور کامل آزاد خواهد شد، به تازگی اعلام کرده است که سه ماه دیگر برای آزادسازی این شهر زمان لازم است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku