تحلیل‌گر: تروریسم در محور امریکایی-سعودی ریشه دارد

بنا بر اعلام پلیس فرانسه، حدود 90 هزار نیروی پلیس و ارتش وظیفۀ حفاظت از جشن‌های سال نو را بر عهده خواهند داشت (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی معتقد است پدیدۀ تروریسم معلول همکاری مشترک امریکا و عربستان سعودی است.

نگرانی ناشی از حمله‌های تروریستی در آستانۀ سال جدید میلادی، مسئولان اروپایی را به تشدید تدابیر امنیتی واداشته است.

هزاران نیروی پلیس و ارتش در شهرهای پاریس، برلین، بروکسل، مادرید، رم و دیگر پایتخت‌های اروپایی مستقر شده‌اند تا از شهروندان، به‌ویژه در مکان‌های پرتردد، محافظت کنند.

یک تروریست وابسته به گروه تکفیری داعش 29 آذر با کامیون وارد یک بازار کریسمس در برلین، پایتخت آلمان، شد و 12 نفر را کشت.

پایتخت‌های فرانسه و بلژیک نیز در میان سایر شهرهای اروپایی قرار دارند که به ترتیب در نوامبر 2015 و مارس 2016 شاهد حملات تروریستی داعش بوده‌اند.

ایان ویلیامز، تحلیل‌گر ارشد اندیشکدۀ «فارین پالیسی این فوکس» (Foreign Policy in Focus) از نیویورک، در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت پدیدۀ تروریسم در اروپا و امریکا در سرمایه‌گذاری مشترک امریکا و عربستان سعودی برای تشکیل و پرورش گروه‌های تندرو نظیر القاعده ریشه دارد.

وی افزود: «خاستگاه تمامی این (حملات تروریستی) محور امریکایی-سعودی در افغانستان است که به سال‌ها قبل برمی‌گردد. امریکا و عربستان سعودی تسلیحات، فناوری و توانایی سازمانی را برای فعالیت‌های کنونی بسیاری از این گروه‌های تروریستی فراهم کرده‌اند.»

این تحلیلگر سیاسی یادآوری کرد اسامه بن‌لادن، سرکردۀ سابق القاعده، یک تبعۀ سعودی بود که در افغانستان با سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) همکاری می‌کرد.

ویلیامز در ادامه با اشاره به سیاست امریکا در غفلت از تلاش سعودی‌ها برای حمایت از تروریسم در سراسر جهان گفت امریکایی‌ها «در برابر ایجاد مساجد و مراکز مذهبی وهابی توسط سعودی‌ها که زمینه‌های پرورش این نوع افراطی‌گری را فراهم می‌کند، خویشتن‌داری کردند.»

تصویر کامیونی که در حملۀ 29 آذر امسال به بازار کریسمس برلین مورداستفاده قرار گرفت.
تصویر کامیونی که در حملۀ 29 آذر امسال به بازار کریسمس برلین مورداستفاده قرار گرفت.

وی همچنین از سوءاستفادۀ دولت‌های غربی از تهدیدهای تروریستی و افراطی‌گری نیز انتقاد کرد.

ویلیامز گفت: «تروریسم یک تهدید واقعی است اما همواره باید نگران آن باشیم که مقام‌های کشورهای غربی برای کسب نتایج سیاسی بعضی اوقات درجۀ تهدیدهای تروریستی را کم‌وزیاد کنند.»

این تحلیلگر سیاسی در ادامه با رد این ادعا که غرب قربانی اصلی تروریسم است، خاطرنشان کرد طبق اعلام وزارت خارجۀ امریکا 10 کشور نخست که قربانی تروریسم هستند در اروپا قرار ندارند، بلکه مناطقی در کشورهایی نظیر افغانستان، هند، پاکستان و نیجریه شاهد بیشترین حملات تروریستی هستند.

غرب در چند سال گذشته شاهد افزایش حملات تروریستی مرگبار بوده است. به عقیدۀ بسیاری از ناظران، این حملات از سیاست‌های نادرست غرب در قبال تروریسم در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا نشأت می‌گیرد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku