News   /   آفريقا   /   تلگرام

برنامۀ فرانسه برای حضور نظامی طولانی در آفریقا

برنار کازنو، نخست وزیر فرانسه، از نیروهای نظامی این کشور در چاد دیدن کرد. 9 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نخست‌وزیر فرانسه، در اظهاراتی که نشان‌دهندۀ برنامۀ این کشور برای حضور طولانی‌مدت نظامی در مستعمرات سابق خود در قارۀ آفریقاست، گفت نیروهای فرانسوی مستقر در چاد باید «خود را آمادۀ جنگ طولانی‌مدت» علیه پیکارجویان منطقه‌ای کنند.

برنار کازنو روز پنج‌شنبه در دیدار با نیروهای نظامی فرانسوی مستقر در چاد گفت: «ما باید خود را آمادۀ جنگی طولانی در فضایی که دچار تغییرات گسترده شده است، بکنیم.»

کازنو همچنین در انجامنا، پایتخت چاد، با آلبرت پاهیمی پاداک، نخست‌وزیر و ادریس دبی، رئیس‌جمهور این کشور، دیدار و گفتگو کرد.

کازنو پس از دیدار با دبی گفت: «فرانسه همیشه به چاد در فائق آمدن بر مشکلاتش کمک خواهد کرد.»

این اولین سفر خارجی کازنو پس از انتصاب به‌عنوان نخست‌وزیر فرانسه در ماه گذشته است.

فرانسه هم‌اکنون 4 هزار نیروی نظامی در چاد دارد؛ هدف از استقرار این نیروهای نظامی در چاد مبارزه با گروه‌های پیکارجوی با همکاری با امریکا اعلام‌شده است.

برنار کازنو، نخست‌وزیر فرانسه، از نیروهای نظامی این کشور در چاد دیدن کرد. 9 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عملیات موسوم به بارخان از سال 2014 باهدف مبارزه با گروه‌های پیکارجوی در منطقۀ ساحل در جنوب صحرای بزرگ آفریقا آغازشده است؛ نیروهای فرانسوی با استفاده از پهپادهایی که مجهز به دوربین‌های دید در شب هستند، این عملیات را در مناطقی از کشورهای موریتانی، مالی، نیجر، بورکینافاسو و چاد انجام می‌دهند.

چاد در سال 1900 مستعمرۀ فرانسه شد و باوجود کسب استقلال در سال 1960، هنوز روابطی نزدیک با پاریس دارد. نیروهای فرانسوی در دهۀ 1970 و 1980 جبهۀ آزادی‌بخش ملی چاد (فرولینات) را که به دنبال کسب خودمختاری در مناطق مسلمان‌نشین این کشور بود، به‌شدت سرکوب کردند.

فرانسه و امریکا اخیراً به بهانۀ مبارزه با گسترش فعالیت پیکارجویان در قارۀ افریقا و نگرانی برای امنیت جهانی، حضور نظامی خود در کشورهای این قاره را افزایش داده‌اند.

چاد منابع غنی از طلا، اورانیوم و نفت خام دارد. در سال 2003، خطوط لولۀ انتقال نفتی به ارزش 4 میلیارد دلار در چاد احداث شد تا منابع نفتی این کشور را به سواحل اقیانوس اطلس به‌منظور صادرات به کشورهای غربی انجام دهد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku