News   /   اروپا   /   تلگرام

روسیه در مورد تحریم‏‌های تازه به امریکا هشدار داد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه (عکس از خبرگزاری تاس)

مسکو به واشنگتن هشدار داد اگر روسیه را به بهانۀ اتهام حملۀ سایبری به نظام انتخابات ریاست‎جمهوری امریکا با تحریم‏‌های تازۀ اقتصادی مواجه سازد، با اقدام متقابل مسکو روبرو خواهد شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه، روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «صادقانه بگویم، ما از این دروغ امریکا دربارۀ "هکرهای روسی" خسته‎ شده‎‏ایم. دولت [باراک] اوباما [رئیس‎جمهور امریکا] این اطلاعات غلط را باهدف ارائۀ بهانه‎ای برای شکست خود مطرح کرده است.»

وی هشدار داد که کشورش به هر شیوۀ ممکن نسبت به «گام‌های خصمانه‎ای» که امریکا تصمیم به برداشتن آن‎ها کرده است، واکنش نشان خواهد داد.

زاخارووا افزود: «اگر واشنگتن گام‎های خصمانۀ تازه‎ای بردارد، به آن‌ها پاسخ خواهیم داد... هرگونه اقدامی علیه مأموریت دیپلماتیک روسیه در امریکا بلافاصله با اقدامات مشابه علیه دیپلمات‎های امریکایی حاضر در روسیه روبرو خواهد شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه تصریح کرد که امریکا در تلاش است با گسترش تحریم‎ها، اقدامات دیپلماتیک و خرابکاری در دستگاه‌های رایانه‎ای روسی به بهانۀ دروغین دخالت سایبری روسیه در انتخابات ریاست‏‎جمهوری امریکا در آبان ماه، مسکو را مرعوب سازد.

پیشتر لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‎خواه ایالت کارولینای جنوبی در امریکا، گفت مسکو باید مطلع باشد که در طول انتخابات پا را فراتر از حد گذاشته است و به همین دلیل تحریم‎های تازه‎ای در انتظار ولادیمیر پوتین، رئیس‎جمهور روسیه، خواهد بود.

گراهام گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که روسیه درک کند که دیگر بس است. کنگره دخالت روسیه در انتخابات ما را بررسی خواهد کرد و تحریم‌‏هایی دوحزبی اعمال خواهد شد که ضربۀ سختی به روسیه، به‌ویژه شخص پوتین، وارد خواهد کرد.»

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‎خواه ایالت کارولینای جنوبی در امریکا (عکس از خبرگزاری رویترز)

اوباما در تاریخ 25 آذر اعلام کرده بود ایالات‌متحده نسبت به حملات سایبری روسیه که بر اساس اعلام سازمان‌های اطلاعاتی واشنگتن بخشی از تلاش برای نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا بوده‎اند، واکنش عملی نشان خواهد داد.

رئیس‌جمهور امریکا تصریح کرد: «این اقدامات در زمان و مکانی که خودمان انتخاب خواهیم کرد، صورت خواهند گرفت. برخی از این اقدامات ممکن است آشکار باشد و به اطلاع عموم برسد و برخی دیگر اعلان عمومی نخواهد شد

واشنگتن، مسکو را به هک ایمیل‏های حزب دموکرات و یکی از دستیاران کلیدی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاستجمهوری 2016 امریکا، متهم کرده است.

کرملین این اتهام را به‌شدت رد کرده است و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، معتقد است چنین ادعایی ناشی از انگیزه‌های سیاسی و «مضحک» است.

مسکو از سال 2014 و پس  از اعلام استقلال جمهوری کریمه از اوکراین، پیوستن آن به فدراسیون روسیه و بحران و ناآرامی در شرق اوکراین، با تحریم‎های اقتصادی روبرو شد.

جمهوری کریمه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کرد و با کسب اکثریت قاطع آرای ساکنان منطقه، جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه را اعلام کرد.

کی‌یف و متحدان آن نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نشناختند و مسکو را به تنش‌زایی و افزایش بحران در شرق اوکراین متهم ‌کردند، اتهاماتی که روسیه آن‏ها را به‌شدت رد کرد. از آن زمان تاکنون اتحادیۀ اروپا، امریکا و برخی از کشورهای غربی روسیه را با چندین دور از تحریم‌‏های اقتصادی مواجه کرده‎اند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku