News   /   اروپا   /   تلگرام

بازداشت همدست احتمالی عامل حملۀ برلین

نمایی از محل حملۀ تروریستی به بازار کریسمس در برلین آلمان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دادستانی آلمان می‌گوید یک مرد تونسی را که احتمالاً در حملۀ هفتۀ گذشته به بازار کریسمس برلین نقش داشته، بازداشت شده است.

دادستانی آلمان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد انیس امری، عامل حملۀ هفتۀ گذشته که 12 کشته برجای گذاشت، یک پناه‌جوی تونسی بود که درخواست پناهندگی‌اش رد شده بود.

در این بیانیه آمده است در تلفن همراه امری، شماره تلفن همراه یک مرد 40 سالۀ تونسی ذخیره‌شده بود که در این بیانیه به نام وی اشاره‌ای نشده است.

نیروهای امنیتی آلمان به خانه و محل کار این شخص که احتمالاً در این حمله همدست امری بوده است، حمله و وی را بازداشت کردند.

در این بیانیه آمده است: «بررسی‌های بیشتر نشان داد که وی احتمالاً در این حمله نقش داشته است.»

دادستانی آلمان با اشاره به اینکه تا پنج‌شنبه‌شب دربارۀ صدور قرار بازداشت برای این مظنون تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: «اینکه تا چه اندازه اتهامات علیه این فرد بازداشت‌شده شدید باشد، به نتایج بررسی‌های بیشتر بستگی دارد.»

افزایش تدابیر امنیتی در آلمان در پی حملۀ تروریستی به بازار کریسمس برلین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دوشنبه‌ هفته گذشته (29 آذر) کامیونی به یک بازار کریسمس در برلین حمله کرد که در اثر این حادثه 12 نفر کشته و حدود 50 نفر دیگر زخمی شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در پی این حادثۀ تروریستی و فرار عامل آن، موجی از رعب و وحشت از تکرار اقدام تروریستی از سوی این قاتل فراری سراسر آلمان و حتی اروپا را فراگرفت.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات امنیتی ایتالیا گزارش داد، این مظنون روز جمعه (3 دی) در حومۀ شهر میلان در شمال ایتالیا به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

برخی منابع مطلع در روند بررسی دربارۀ حملۀ برلین گفتند دو روز پس از این حمله، امری با اتوبوسی شب‌رو به شهر نایمخن، هلند و نزدیک مرزهای آلمان رفت؛ وی سپس از آنجا عازم شهر لیون در مرکز فرانسه شد.

به گفتۀ این منابع، امری در ایستگاه قطار لیون از اتوبوس پیاده شده و دوربین‌های امنیتی پنج‌شنبۀ گذشته حضور امری را در این ایستگاه ضبط کرده‌اند.

وی سپس با قطار به شهر شامبری در منطقۀ آلپ فرانسه و از آنجا به میلان به شمال ایتالیا رفت.

پلیس ایتالیا بامداد جمعه امری را به ضرب گلوله کشتند؛ پلیس ایتالیا وی را برای روند احراز هویت متوقف کرد، اما وی به روی نیروهای پلیس شلیک کرد.

در جیب امری بلیت قطار لیون به میلان از طریق شهر تورین ایتالیا پیداشده است.

تحقیقات دربارۀ اینکه امری چطور برلین را ترک کرده و سپس تقریباً کل این کشور را برای ورود به هلند طی کرده، در دست انجام است.

ویم دو بروین، سخنگوی پلیس هلند گفت: «تأیید می‌کنم که پلیس هلند در حال بررسی دربارۀ این است که آیا وی پس از حمله در برلین وارد هلند شده است یا خیر.»

این در حالی است که وی به جزئیات بیشتری دربارۀ این موضوع اشاره‌ای نکرد.

حادثۀ اخیر برلین یادآور حادثه‌ای مشابه در نیسِ فرانسه است. یک رانندۀ تونسی تبار، 24 تیر امسال با کامیون 19 تنی خود جمعیتِ حاضر در جشن ملی فرانسه را زیر گرفت و 84 نفر ازجمله 10 کودک را کشت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku