News   /   آسيا   /   تلگرام

بزرگ‌ترین توافق بازگرداندن اوکیناوا به ژاپنی‌ها

نمایی از پایگاه نظامیان امریکایی در کنار مناطق مسکونی در جزیرۀ اوکیناوای ژاپن (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

بر اساس توافق حاصل‌شده میان واشنگتن و توکیو، بزرگ‌ترین روند بازگرداندن زمین پایگاه‌های نظامی امریکایی به دولت ژاپن در 4 دهۀ گذشته صورت می‌گیرد.

این در حالی است که به نظر می‌آید این تصمیم از خشم عمومی از ساکنان این جزیره استراتژیک که محل اصلی پایگاه‌های نظامی امریکایی و میراث جنگ جهانی دوم است، نخواهد کاست.

بر اساس این توافق 4 هزار هکتار از پایگاه آموزشی 7 هزار و 500 هکتاری موسوم به منطقۀ تمرین شمالی، به دولت ژاپن واگذار خواهد شد.

سرلشگر جری پی مارتینز، فرمانده نیروهای امریکایی در ژاپن، در همین رابطه گفت این «بزرگ‌ترین بازگرداندن زمین به دولت ژاپن» از زمان بازگرداندن کنترل اوکیناوا به ژاپن در سال 1972 به شمار می‌آید.

وی افزود: «این (توافق) باعث می‌شود تا سرزمین‌های تحت کنترل امریکا در اوکیناوا تا 17 درصد کاهش یابد.»

تصویری آرشیوی از تظاهرات ساکنان اوکیناوا علیه ادامۀ حضور نظامیان امریکایی در این جزیره

این سرزمین‌ها که کنترل آن به دولت ژاپن بازگردانده شده است، در مناطقی کم‌جمعیت واقع‌شده است؛ این در حالی است که دیگر تأسیسات نظامی امریکا ازجمله پایگاه‌های هوایی‌اش، در مناطق پرجمعیت‌تری از اوکیناوا واقع‌شده است.

جزیرۀ کوچک اوکیناوا بیش از یک‌میلیون نفر جمعیت دارد.

 امریکا در آخرین ماه‌های جنگ جهانی دوم، جزیرۀ اوکیناوا را اشغال کرد. امریکا این جزیره را 27 سال در اشغال خود داشت و پس از بازگرداندن آن به ژاپن، پایگاه‌های امریکایی در این جزیره باقی ماند.

این جزیره کمتر از یک درصد از سرزمین ژاپن را تشکیل می‌دهد اما 71 درصد از گسترۀ سرزمینی پایگاه‌های امریکا در ژاپن در این جزیره واقع‌شده است.

جزیرۀ اوکیناوا همچنین میزبان حدود نیمی از 47 نیروی نظامی امریکایی مستقر در ژاپن است.

ساکنان اوکیناوا چندین دهه است که به حضور نیروها و پایگاه‌های نظامی امریکایی در این جزیره اعتراض دارند اما دولت ژاپن به این اعتراضات بی‌اعتناست.

این جزیره تاکنون بارها صحنۀ اعتراض‌های مردمی به جرائم نظامیان امریکایی ازجمله تجاوز جنسی بوده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku