News   /   اروپا   /   تلگرام

داعش مسئولیت حمله به بازار کریسمس برلین را بر عهده گرفت

یک کامیون با حمله به بازار کریسمس در شهر برلین، پایتخت آلمان، مردم را زیر گرفت. (30 آذر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

گروه تروریستی داعش مسئولیت حملۀ یک کامیون به بازار کریسمس در پایتخت آلمان را که منجر به کشته شدن 12 نفر شده بود، بر عهده گرفت.

این کامیون حدود ساعت 20 دوشنبه (به‌وقت محلی) با ورود به یک بازار کریسمس شلوغ که مردم محلی و گردشگران در آن رفت‎و‌آمد داشتند، حدود 80 متر به‌پیش رفت و مردم را زیر گرفت.

داعش با انتشار بیانیه‌ای در خبرگزاری وابسته به خود (اعماق)، اعلام کرد: «یکی از سربازان ما، عملیات برلین را در واکنش به درخواست داعش برای هدف قرار دادن شهروندان کشورهای عضو ائتلاف، اجرا کرد.»

بیش از 2 سال است که ائتلاف موسوم به ضد داعش تحت رهبری امریکا در عراق و سوریه حملات هوایی صورت می‎دهد.

آلمان به‌طور مستقیم در عملیات این ائتلاف مشارکت ندارد، اما جنگنده‌‏ها و پایگاه‎های سوخت‌گیری این کشور برای حمایت از ائتلاف تحتِ امر امریکا در ترکیه مستقر هستند.

حضور مردم در مراسم یادبود قربانیان حملۀ برلین در محل وقوع این حمله در مقابل کلیسای یادبود قیصر ویلهلم درغرب پایتخت آلمان (30 آذر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

پلیس آلمان پس از وقوع حملۀ برلین، یک مظنون را حدود 2 کیلومتر دورتر از صحنۀ جرم دستگیر کرده بود. این مظنون که پناه‌جویی پاکستانی بود، با توصیفاتی که یک شاهد از عامل حمله ارائه داده بود، مطابقت داشت.

اما این مظنون که پرونده‌ای در ارتباط با تروریسم نداشت، هرگونه دخالت در این حمله را انکار کرد. بر اساس اعلام دادستانی فدرال مدرکی علیه او وجود نداشت و این پناه‌جو آزاد شد.   

در بیانیه‌ای که مقامات آلمانی دراین‌باره منتشر کرده‎اند، آمده است: «در آزمایش‌های پزشکی قانونی تاکنون مدرکی دال بر حضور این مظنون در کابین کامیون در زمان وقوع حمله، به دست نیامده است.»

گروه داعش بیانیۀ اعلام مسئولیت خود را مدت کوتاهی پس از آزادی این مظنون منتشر کرد.

پس از اعلام داعش، توماس دِمیزیر، وزیر کشور آلمان، با تأکید بر تروریستی بودن حملۀ برلین، اعلام کرد بازرسان در حال دنبال کردن چندین سرنخ هستند.

در همین حال پیتر فرانک، دادستان ارشد آلمان، به خبرنگاران گفت حملۀ برلین یادآور حملۀ یک کامیون در اواخر تیر سال جاری در شهر نیس در فرانسه است.

تصویر اجساد و مجروحان حملۀ تروریستی شهر نیسِ فرانسه در تیر ماه سال جاری (عکس از خبرگزاری رویترز)

در نیس یک کامیون 19 تنی در منطقه‌ای ساحلی مسیری حدود 2 کیلومتری را در میان جمعیتی طی کرد که برای تماشای آتش‌بازی روز ملی فرانسه رفته بودند و بیش از 80 نفر را کشت.

فرانک هدف قرار گرفتن یک بازار کریسمس به‌عنوان یک مکان نمادین را وجه شباهت حملات گروه‌‌های تروریستی طی سال‌های گذشته دانست.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پس از حادثۀ برلین گفت این حمله نباید شیوۀ زندگی کردن مردم آلمان را تغییر دهد.

وی با قرائت یک بیانیۀ تلویزیونی گفت: «دوازده نفری که دیروز در میان ما بودند، در انتظار کریسمس بودند و نقشه‎هایی برای تعطیلات خود داشتند، دیگر در میان ما نیستند. یک عمل وحشتناک و غیرقابل درک، آن‎ها را از زندگی‌هایشان دزدید.»

گشت‌زنی پلیس فرانسه در یک بازار کریسمس در شهر نیس در شمال این کشور (30 آذر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

تنها یازده روز تا پایان سال 2016 میلادی باقی مانده است، سالی که نیروهای امنیتی اروپا تقریباً تمام آن را در حالت آماده‌باش به سر بردند و گروه تروریستی داعش چندین حملۀ بزرگ و مرگبار را در فرانسه، بلژیک و آلمان ترتیب داد.

پس از حملۀ برلین در آستانۀ جشن میلاد مسیح (ع) و سال نوی میلادی، کشورهای اروپایی از بیم حملات تروریستی، تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku