News   /   آسيا

پیشنهاد 14 میلیون دلاری چین به فیلیپین؛ فروش تجهیزات نظامی

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین (29 آذر 95، عکس از خبرگزاری رویترز)

یکی از مقام‌های دولت فیلیپین می‌گوید چین پیشنهاد فروش سلاح و تجهیزات نظامی به ارزش 14 میلیون دلار به مانیل ارائه کرده است.

دِلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین، گفت شائو جیان‌هوآ، سفیر چین در فیلیپین، این پیشنهاد را دوشنبه در دیدار با رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین و لورنزانا مطرح کرد.

لورنزانا ادامه داد فیلیپین با استفاده از این بستۀ 14 میلیون دلاری ممکن است سلاح‌های کوچک، قایق‌های تندرو یا عینک‌های دید در شب خریداری کند.

وی خاطرنشان کرد قرارداد خرید این تجهیزات تا پایان سال نهایی خواهد شد.

وزیر دفاع فیلیپین ادامه داد دستیارانش سال آینده به چین می‌روند تا سلاح‌هایی را که قرار است از چین خریداری شود، بررسی کنند.

این پیشنهاد در حالی مطرح شد که فیلیپین بعد از پیروزی رودریگو دوترته  در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در اردیبهشت سال جاری (1395)، دولت این کشور تلاش بی سابقه ای را برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تروریستی آغاز کرده است. 

رئیس جمهور 71 ساله فیلیپین به دفعات از چین به خاطر کمک‌های تسلیحاتی و مالی تمجید کرده است. وی همچنین امریکا را به دلیل امتناع از فروش سلاح و تاخیر در پرداخت صدها میلیون دلار کمک مالی وعده داده شده برای توسعه کشورش هدف انتقادهای پی در پی قرار داده است. 

رئیس‌جمهور فیلیپین دوشنبه در نشستی که سفیر امریکا نیز در آن حضور داشت، اعلام کرد: «کمک شما را نمی‌خواهم.»

وی بدون اشاره به نوع ارز گفت: «چین 50 میلیارد به من می‌دهد. بروید به خانه تان، به کمک شما احتیاج ندارم.»

نیروهای پلیس فیلیپین مواد مخدری را که در عملیات خود ضبط کرده‌اند به خبرنگاران نشان می‌دهند. (عکس از رویترز)

در همین حال به گفته وزیر دفاع فیلیپین  بعد از افتتاح یک مرکز ترک اعتیاد در ماه اکتبر – که هزینۀ آن را یک تاجر چینی تأمین کرده بود – دولت پکن نیز می‌خواهد برای ساخت یک مرکز ترک اعتیاد در فیلیپین هزینه کند.

به گفتۀ وی، چین همچنین پیشنهاد پرداخت وام‌های کم‌بهره و بلند مدت به ارزش 500 میلیون دلار را به فیلیپین داده است.

این مقام فیلیپینی ادامه داد دولت مانیل این وام‌ها را در سال آینده می‌گیرد و می‌تواند از این کمک‌های مالی برای مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تروریستی استفاده کند.

چین که از عملیات فیلیپین علیه قاچاقچیان مواد مخدر حمایت می‌کند، این پیشنهاد را در شرایطی مطرح کرد که روابط میان مانیل و واشنگتن دچار تنش شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku