News   /   اروپا

انگلیس اعتراف کرد: استفاده از بمب‌های خوشه‌ای انگلیسی در یمن

مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا

وزیر دفاع بریتانیا اعتراف کرد که بمب‌های خوشه‌ای ساخت این کشور توسط عربستان سعودی در یمن استفاده شده‌اند.

مایکل فالون، دوشنبه در مجلس عوام انگلیس گفت هرچند بریتانیا از سال 1989 بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی نداده اما ریاض در جنگ یمن از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس استفاده کرده است.

به دنبال افزایش شمار غیرنظامیانی که در جنگ یمن توسط جنگنده‌های عربستان کشته شده‌اند و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر استفادۀ ریاض از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس، دولت لندن تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده است.

فالون گفت: «این تحقیقات به پایان رسیده‌اند. این ائتلاف (به رهبری عربستان) امروز تأیید کرده که تعداد محدودی مهمات خوشه‌ای BL-755 صادرشده از انگلستان در دهه 1980 در بمباران یمن استفاده شده است.»

بمب خوشه‌ای (تصویر آرشیوی)

اعتراف تکان‌دهندۀ عربستان

ائتلاف به رهبری عربستان، دوشنبه ضمن اعتراف به اینکه در حملاتش در یمن از مهمات خوشه‌ای ساخت انگلیس استفاده کرده است، اعلام کرد استفاده از این مهمات را در یمن متوقف خواهد کرد.

ریاض در بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد اعلام کرد: «دولت عربستان سعودی تأیید می‌کند که تصمیم گرفته استفاده از مهمات خوشه‌ای از نوع BL-755 را متوقف و دولت بریتانیا را از این تصمیم مطلع کرده است.»

عربستان برای توجیه استفاده از این سلاح‌های ممنوعه در این بیانیه آورده است «ائتلاف عربی» از مهمات خوشه‌ای قدیمی برای حفاظت از مرزهای خود استفاده کرده است.

روزنامۀ انگلیسی گاردین پیش‌تر افشا کرده بود که عربستان سعودی در تجاوز به یمن از بمب‌های خوشه‌ای ساخت بریتانیا استفاده کرده و مقام‌های دولت لندن ازجمله وزیر دفاع بریتانیا از این موضوع اطلاع داشته‌اند.

بریتانیا معاهدۀ بین‌المللی منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را در سال 2010 امضا کرد. به‌موجب این معاهده لندن باید تمامی مهمات خوشه‌ای خود را امحا و برای جلوگیری از استفادۀ دیگر کشورها ازاین‌گونه مهمات تلاش ‌کند.

بمب‌های خوشه‌ای به دلیل گستردگی منطقۀ تحت پوشش خود، تلفات انسانی زیادی به همراه دارند و در صورت عمل نکردن چاشنی آن‌ها، تا ماه‌ها یا حتی سال‌‎ها بعد نیز می‌توانند باعث کشتار غیرنظامیان شوند.

آموزش نظامیان عربستان

انگلیس در حال آموزش نیروهای عربستان در جنگ‌های هوایی و توپخانه‌ای است و کارکنان نیروی هوایی سلطنتی انگلیس در مقرهای عملیاتی عربستان مستقر هستند.

بااین‌حال لندن مدعی است نظامیان ارتش انگلیس در انجام یا هدایت حملات و عملیات در یمن و یا انتخاب اهداف در این کشور دخالتی نداشته اند.

در جریان 20 ماه تجاوز نظامی عربستان به یمن، تاکنون بیش از 11 هزار و 400 یمنی که بیشترشان غیرنظامی بودند، کشته‌شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku