News   /   ايران   /   تلگرام

نشست وزرای ایران، ترکیه و روسیه سه‎شنبه در مسکو برگزار می‏‎شود

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران می‎گوید نشست سه‌جانبۀ وزرای امور خارجۀ ایران، ترکیه و روسیه به دلیل حساسیت شرایط سوریه سه‎شنبه در مسکو، پایتخت روسیه برگزار می‎شود.

بهرام قاسمی دوشنبه در یک نشست خبری با اشاره به این‎که این اجلاس به ابتکار ایران برگزار می‎‏شود، افزود: «قرار بود این نشست در تاریخ هفتم دی‌ماه برگزار شود که به دلیل حساسیت شرایط حلب در شمال سوریه، نشست مذکور، سه‌شنبه (30 آذر) در مسکو برگزار خواهد شد.»

وی همچنین گفت: «البته نشست دیگری در قزاقستان بین روس‎‏ها، ترکیه و بخشی از معارضین سوری که طی دوران اخیر تماس‎هایی بین آن‎‌ها و مسکو برقرار بوده، برگزار می‎شود که این نشست ربطی به اجلاس سه‌جانبۀ مسکو ندارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران در پاسخ به سؤالی در مورد نگرانی دربارۀ وضعیت انسانی در حلب و فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران، تصریح کرد: «سیاست ایران در قبال مسائل منطقه روشن است و نیاز به پنهان‌کاری نیست. نگرانی‎‏هایی که برخی مطرح می‌‏کنند تصور واهی و خیال‌پردازی بیش از اندازه‌‏ای است که در وضعیت کنونی هدایت شده است.»

قاسمی افزود: «طبیعی است که با توجه به شکست‎های قدرت‎های منطقه‎ای و فرا منطقه‌ای، چنین مسائلی را تکرار کنند، اما این مسائل تأثیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت. این کشورها ... می‎توانند آیینه بگذارند و گذشتۀ خود را در آن ببینند و ببینند که مقصر وضعیت وخیم منطقه چه کشورهایی هستند.»

اتوبوسی در حال گذر از گذرگاه الراموسه در حومۀ جنوبی شهر حلب در شمال سوریه (28 آذر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی همچنین گفت: «ما بر وضعیت انسانی، آتش‌‏بس و آوارگان تأکید داریم و امیدواریم تکلیف حلب روشن شود. متأسفانه با اقدامات تروریستی برخی گروه‌های مشخص که از کشورهای مشخص در منطقه و خارج آن انجام شد، وضعیت شکننده است. در برخی نقاط دیگر سوریه وضعیت وخیم‌تری داشتیم و برای ما فرقی نمی‌کند و به دنبال کمک‌رسانی هستیم. کمک‌های قابل‌توجهی از سوی هلال‌احمر به نقاط مختلف سوریه داشته‌ایم و امیدواریم وضعیت حلب به یک بهبود نسبی برسد.»

قاسمی دربارۀ سخنان اخیر باراک اوباما، رئیس‏‎جمهور امریکا دربارۀ حلب و انتقادات وی از نقش ایران، گفت: «آنچه در سوریه رخ داد برخلاف پیشبینی برخی کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای بود، آن‌ها تصور می‌کردند می‌توانند در سال اول حاکمیت را سرنگون کنند، اما بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، و ارتش طی ٢ ماه گذشته در حلب با جدیت کار خود را دنبال کردند که این موضوع طرف مقابل را در وضعیت دشواری قرار داده و آنها به دنبال فرافکنی دراین‌باره هستند.»

وی افزود: «سخنان اوباما را از این زاویه می‌بینم که از روی عصبانیت است، زیرا گروه‌های تروریستی که از سوی خود آن‌ها تجهیز شدند، شکست خوردند و امیدوارم سوریه نقطه‌ای جدی برای سرکوب و حذف گروه‌های تروریستی باشد.»

از راست: سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران

ظریف و دهقان؛ نمایندگان ایران در مذاکرات مسکو

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، سه‌شنبه با سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو، همتایان روس و تُرک خود در مسکو دیدار و گفت‎وگو خواهد کرد.

همچنین سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران نیز با سرگئی شایگو و فکری ایشیک همتایان روس و ترکیه‏‎ای خود دیدار خواهد داشت.

نشست سه‌جانبۀ مسکو به دلیل لزوم هماهنگی بیشتر سیاست‎های منطقه‎ای در پی آزادسازی شهر حلب در سوریه، برگزار خواهد شد.

وزارت دفاع ایران دوشنبه اعلام کرد موضوع نشست سۀ جانبه دهقان، شایگو و ایشیک بررسی آخرین تحولات منطقه و اوضاع سوریه به‌ویژه شرایط میدانی حلب است چراکه پایان اشغال حدود پنج‌سالۀ این شهر، می‎تواند زمینه‎ساز محو کامل تروریسم در سوریه باشد.

مسکو پیشتر در تاریخ هفت آبان میزبان نشست سه‎جانبۀ وزرای خارجۀ ایران، روسیه و سوریه بود.

حضور نمایندگان آنکارا در این دور از مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‎جمهور روسیه، اخیراً اعلام کرد همکاری ترکیه در جریان خروج معارضین مسلح از شرق حلب، نشان می‎دهد همگرایی ضد تروریستی آنکارا با مسکو و تهران در حال گسترش است.

مناطق شرقی حلب از سال 1391 به تصرف گروه‌های معارض دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، درآمد و این شهر به دو بخش غربی و شرقی تقسیم ‌شد که بخش غربی آن تحت کنترل نیروهای سوری بود.

نیروهای ارتش سوریه از 27 تیر مناطق تحت تصرف معارضان را در شرق حلب به محاصره درآورده‌ و عملیات گسترده‌ای را از اول مهر امسال برای آزادسازی کامل این شهر آغاز کرده بودند.

سوریه از سال 2011 (اواخر اسفند 1389) صحنۀ ناآرامی‌ مرگبار است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku