«روسیه و فرانسه یک پیشنهاد خوب را برای تخلیۀ حلب تهیه کردند»

ویتالی چورکین، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه می‌گوید به همراه فرانسه پیش‌نویس یک قطعنامۀ «خوب» را برای استقرار ناظران سازمان ملل در حلب به‌منظور تضمین تخلیۀ ایمن این شهر سوریه تهیه کرده است.

ویتالی چورکین، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل، دوشنبه (29 آذر) با اعلام این خبر گفت قرار است پیش‌نویس این قطعنامه امروز در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شود.

قرار بود شورای امنیت یکشنبه (28 آذر) دربارۀ پیش‌نویس پیشنهادی فرانسه رأی‌گیری کند بااین‌وجود روسیه با در نظر گرفتن استثناهایی در این پیش‌نویس قطعنامه اعلام کرد ناظران برای این مأموریت آمادگی نداشتند.

بر این اساس، هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل با «فاجعه خواندن» این قطعنامه تهدید کرد که آن را وتو و پیشنهاد خودش را مطرح می‌کند. بااین‌وجود، فرانسوا دولاتر، نمایندۀ فرانسه در سازمان ملل احتمال هرگونه مصالحه بر سر محتوای این پیش‌نویس با طرف روس را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، یک منبع آگاه از یکی از هیئت‌های نمایندگی شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ ترکیب احتمالی متن توافقی به خبرنگاران گفت این شورا در حال بررسی احتمال ادغام متون پیشنهادی روسیه و فرانسه است.

دولاتر افزود پیش‌نویس اصلاح‌شدۀ این قطعنامه از وقوع «جنایات گروهی» در این مناطق که هنوز در محاصرۀ پیکارجویان در حلب قرار دارند، جلوگیری خواهد کرد.

پیکارجویان تکفیری سال 2012 حلب را تصرف کردند. نیروهای دولتی سوریه پس از یک عملیات چند ماهه توانسته‌اند اخیراً بار دیگر کنترل این شهر را در اختیار بگیرند. دولت سوریه در حال حاضر کنترل تمامی شهرهای مهم این کشور را در اختیار دارد.

شکست معارضان دولت سوریه که از حمایت مالی و سیاسی امریکا، ترکیه و برخی از کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس برخوردارند، به‌سادگی امکان‌پذیر نبود.

روسیه و ترکیه اخیراً به توافقی رسیده‌اند که تخلیۀ غیرنظامیان و پیکارجویان را از حلب را ممکن می‌کرد. با این توافق، تخلیۀ هزاران نفر از این شهر آغاز شد.

اتوبوس‌ها در حال عبور از گذرگاه راموسا، در حومۀ جنوبی شهر حلب در شمال غرب سوریه، 28 آذر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
اتوبوس‌ها در حال عبور از گذرگاه راموسا، در حومۀ جنوبی شهر حلب در شمال غرب سوریه، 28 آذر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بااین‌حال این روند پس از نقض توافق آتش‌بس از سوی پیکارجویان و ممانعت از خروج غیرنظامیان از روستاهای الفوعه و کفریا در استان ادلب متوقف شد.

گزارش‌های منتشرشده در شنبه (27 آذر) از تلاش دولت سوریه و پیکارجویان برای تهیۀ یک توافق جدید به‌منظور ازسرگیری تخلیۀ این روستاها و همچنین دو شهر در نزدیکی مرز لبنان حکایت می‌کرد.

سازمان ملل یکشنبه (28 آذر) از ازسرگیری روند تخلیۀ این روستاها خبر داد. این روند قرار بود زودتر آغاز شود اما پس‌ازآنکه پیکارجویان به حدود 20 اتوبوسی که برای انتقال مردم در این منطقه حضور داشتند حمله کردند و آن‌ها را سوزاندند این روند به تعویق افتاد.

نامۀ اعتراضی دولت سوریه به سازمان ملل

دولت سوریه یکشنبه (28 آذر) نیز با ارسال پیام‌های جداگانه به شورای امنیت سازمان ملل و بان کی مون، دبیر کل این سازمان استفادۀ تکفیری‌ها از کودکان برای اجرای عملیات تروریستی را محکوم کرد.

وزارت خارجۀ سوریه در این نامه‌ها تأکید کرد استفادۀ ابزاری از کودکان برای اقدامات تروریستی به‌طور کامل با قوانین و مقررات مربوط با حقوق کودکان در تناقض است و هیچ توجیهی ندارد.

در این پیام‌ها ضمن انتقاد از تقسیم‌بندی تروریست‌ها به «میانه‌رو» و «افراطی» تأکید شده است کشورهایی چون امریکا، فرانسه، انگلیس و هم‌پیمانان آن‌ها باید فوراً حمایت از این گروه‌ها را متوقف کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku