رأی‌گیری شورای امنیت دربارۀ طرح فرانسه برای حلب

تصویر آرشیوی از نشست شورای امنیت سازمان ملل (عکس از خبرگزاری آسوشیتدپرس)

شورای امنیت سازمان ملل قرار است دربارۀ پیش‌نویس طرح فرانسه باهدف آنچه تسریع درروند تخلیه غیرنظامیان از حلب و انتقال کمک‌رسانی به این شهر سوریه خوانده‌شده است، رأی‌گیری کند.

در این نشست که ساعت 11 به‌وقت محلی نیویورک برگزار می‌شود، دربارۀ پیش‌نویس این قطعنامه که بر ازسرگیری رژیم نظارت سازمان ملل بر تحولات در حلب تأکید دارد، رأی‌گیری می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها این پیش‌نویس، دربارۀ بحران انسانی در حلب هشدار داده و می‌افزاید «ده‌ها هزار نفر از ساکنان محاصره‌شده» نیازمند کمک و خروج از منطقه هستند.

ارتش سوریه اخیراً پس از هفته‌ها علمیات علیه تروریست‌های تکفیری که بخش شرقی حلب را از سال 2012 تصرف کرده بودند، این شهر را آزاد کرد.

بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل، روز جمعه در گفت‌وگوی اختصاصی با پرس تی وی از ابتکارات غرب در سازمان ملل دربارۀ اوضاع در سوریه به‌عنوان «غم‌انگیزترین صحنۀ نفاق سیاسی و دیپلماتیک» یادکرد.

وی این اظهارات را چند ساعت پس از انتشار گزارش‌ها دربارۀ طرح فرانسه برای حلب بیان کرد.

در اواخر نوامبر (اوایل آذر) زمانی که نیروهای دولتی سوریه در عملیات علیه تروریست‌ها در حلب به دستاوردهای قابل‌توجهی دست‌یافته بودند، فرانسه از هواداران سرسخت تکفیری‌ها در سوریه برگزاری نشستی را در شورای امنیت سازمان ملل باهدف برقراری «آتش‌بس» در سوریه خواستار شد.

ژان مارس اِرو، وزیر خارجۀ وقت فرانسه، گفت: «اکنون بیش از هر زمان دیگر باید فوراً ابزارهایی را باهدف پایان دادن به خصومت‌ها و فراهم شدن کمک‌رسانی بدون هیچ مانعی به کار گرفت.»

در همین حال روسیه که از 8 مهر 94 با حملات هوایی از دولت دمشق در مقابل تروریست‌های تکفیری حمایت می‌کند، می‌گوید کشورهای مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، از موضوع برقراری آتش‌بس و کمک‌رسانی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند.

وزارت خارجۀ روسیه 10 آذر 95 پس از درخواست فرانسه برای برگزاری نشستی دربارۀ سوریه، گفت کمک‌های بشردوستانه‌ای که به سوریه ارسال می‌شود شکل سیاسی به خود گرفته و بیشتر این کمک‌ها به بخش شرقی حلب که تحت کنترل تروریست‌ها و معارضان است، فرستاده می‌شود.

 ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت فقط یک درصد از کمک‌های سازمان ملل به‌طور مستقیم به مقصد شهر دیرالزور که در آن دستکم 200 هزار نفر از سوی تروریست‌های تکفیری محاصره‌شده و نیاز مبرم به کمک دارند، فرستاده می‌شود.

وی افزود اغلب کمک‌های سازمان ملل برای مناطق تحت محاصرۀ تروریست‌ها ازجمله گروه تروریستی «جبهۀ فتح الشام» ارسال می‌شود.

توافق جدید دربارۀ تخلیه حلب

روسیه و ترکیه، که از معارضان سوری حمایت می‌کند، اخیراً توافقی امضا کردند که تخلیۀ غیرنظامیان و معارضان از حلب را امکان‌پذیر می‌کند. این توافقنامه امکان تخلیۀ هزاران نفر را از این شهر فراهم کرد.

نمایی از شهر حلب (عکس از خبرگزاری فرانسه)

با این‌حال، روند تخلیه از شهر حلب پس از نقض آتش‌بس از سوی معارضان روند انتقال غیرنظامیان از روستاهای کفریا و فوعه در استان ادلب متوقف شد.

بر اساس گزارش‌هایی که روز شنبه (27 آذر) منتشر شد، دولت و معارضان سرگرم رایزنی باهدف دستیابی به توافقی جدید به منظورازسرگیری روند تخلیه از این روستاها و دو منطقۀ دیگر در مرز با لبنان هستند.

یک مقام دولتی سوریه و از اعضای تیم مذاکرات تخلیه حلب گفت: «دربارۀ ازسرگیری روند تخلیه از شرق حلب و همچنین انتقال موارد خاص پزشکی از کفریا و فوعه و برخی موارد از الزبدانی و مضایا توافق شد.»

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سرگرم رایزنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، باهدف شروع دور تازه‌ای از مذاکرات صلح سوریه برای تضمین آتش‌بس در سراسر سوریه است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku