News   /   آمريکا   /   تلگرام

رئیس‌جمهور فیلیپین به امریکا: به کمک شما نیازی نیست؛ برای رفتن آماده شوید

رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور فیلیپین امریکا را تهدید کرده است برای لغو توافق نظامی که به آن اجازۀ استقرار نیرو و برگزاری رزمایش در فیلیپین را می‌دهد، آماده شود.

«رودریگو دوترته»، رئیس‌جمهور فیلیپین، روز شنبه در نشستی مطبوعاتی در شهر «داوائو» در جنوب این کشور، با اشاره به این‌که مانیل نیازی به واشنگتن ندارد، خطاب به نظامیان آمریکایی‌ تأکید کرد: «آماده رفتن از فیلیپین باشید. برای لغو احتمالی توافق‌نامۀ نظامی آماده باشید.»

منظور وی توافق‌نامۀ سال 1998 میلادی دربارۀ نیروهای امریکاییِ مستقر در فیلیپین برای اجرای رزمایش مشترک نظامی بود.

دوترته با استفاده از عبارت «بای بای امریکا» گفت: «تصمیم او برای اخراج امریکایی‌ها به‌زودی و پس از بازنگری در توافق نظامی که مانیل در سال 1998 با واشنگتن امضا کرده است، اجرایی خواهد شد.»

این اظهارات دوترته در واکنش به خودداری آمریکا از عدم تمدید برنامه کمک‌های این کشور به فیلیپین به خاطر مسائل مرتبط با حقوق بشر ایراد شد.

دولت آمریکا با ادعای نگرانی از نقض دموکراسی و حاکمیت قانون در فیلیپین از تمدید این برنامه خودداری کرده است.

شرکت چالش هزاره (Millennium Challenge Corporation)، یک ارگان امدادرسانی دولتی آمریکا، که تقویت رشد اقتصادی و کاهش فقر در جهان را شعار خود قرار داده است، هفتۀ گذشته اعلام کرد هیئت مدیرۀ آن رأی‌گیری درباره تجدید این بستۀ کمکی را به فیلیپین به خاطر «نگرانی دربارۀ حاکمیت قانون و آزادی‌های مدنی» در این کشور به تعویق انداخته است.

این آژانس امدادرسانی آمریکایی همچنین اعلام کرده است پیش از هرگونه تصمیم‌گیری دربارۀ بستۀ کمکی، به رصد کردن رویدادها و وضعیت حقوق بشر در فیلیپین ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور فیلیپین در واکنش به این موضوع گفت: «واقف هستم که ما به خاطر شرکت چالش هزاره با مشکل مواجه شده‌ایم؛ خب، من از آن استقبال می‌کنم. ما می‌توانیم بدون پول آمریکا نیز به ادارۀ امور خود ادامه دهیم.»

تنش میان واشنگتن و مانیل در ماه‌های اخیر و در پی انتقاد رئیس‌جمهوری امریکا از شیوه مبارزه دولت فیلیپین با قاچاقچیان مواد مخدر تشدید شده است.

یک مظنون که در جریان عملیات مبارزه با مواد مخدر در نزدیکی بندری در مانیل، پایتخت فیلیپین، کشته شده است. (20 آبان 1395)

بر اساس آمار نیروی پلیس، پس از روی کار آمدن دوترته در ماه ژوئن تاکنون، بیش از 2 هزار و 500 نفر در جریان مبارزه دولت فیلیپین با قاچاقچیان مواد مخدر کشته شده‌اند.

فعالان حقوق مدنی با توجه به بیم و نگرانی‌ها دربارۀ امکان کشتن و اعدام بدون محاکمۀ مظنونین، از نیروی پلیس فیلیپین انتقاد کرده‌اند.

دوترته انتقادهای مطرح‌شده دربارۀ رویکرد سرکوب‌گرانۀ وی در مبارزه با مواد مخدر را رد کرده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku