News   /   گزارش   /   تلگرام

گزارش: کمبود یک‌میلیون معلم در هند

شرایط بد کلاس‌های درس و مدارس در هند (عکس آرشیوی)

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که هند با کمبود حدود یک‌میلیون معلم روبروست.

بعلاوه، مدارس دولتی در هند با مشکلات زیادی از کیفیت پایین آموزش تا زیرساخت‌های ضعیف روبروست.

منور زمان، خبرنگار پرس تی‌وی در دهلی‌نو دربارۀ این موضوع گزارش می‌دهد:

امروز روزی دیگر برای صدها کودک در یکی از مدارس دولتی در حومۀ دهلی‌نو، پایتخت هند است. (با نگاهی به) داخل مدرسه، کاملاً مشخص است که چرا بیشتر هندی‌ها به مدارس خصوصی روی می‌آورند.

شاید چنین مدارسی میزبان میلیون‌ها کودک از حاشیه‌نشین‌هایی باشند که به‌سختی از عهدۀ هزینۀ تحصیل کودکان‌‎شان برمی‌آیند. اما نکتۀ جالب آن است که همین مدارس دولتی نیز به‌شدت با کمبود معلم و حتی با کمبود تأسیسات اصلی برای تحصیل روبرو هستند.

ویری سینگ، مدیر مدرسۀ ام‌سی‌دی، گفت: «ما قوانین جدی مانند حق تحصیل به‌منظور تضمین حضور همۀ کودکان در مدرسه داریم. اما قوانین به‌تنهایی کافی نیستند مگر آنکه ما آن‌ها را اجرایی کنیم. مهم است که کیفیت تحصیل و زیرساخت‌ها در مدارس دولتی را ارتقاء دهیم و این چیزی است که ما برایش تلاش می‌کنیم.»

مدارس دولتی زیادی در سراسر هند وجود دارد اما این مدارس در وضعیت رضایت‌بخشی نیستند. اما این همۀ مشکل نیست. زیرساخت‌ها ضعیف است و قابلیت سرویس‌دهی به این همه دانش‌آموز را ندارد.

بر اساس آمارهای دولتی، مدارس هند به علت نبود سیستم جذب منظم، عدم استقرار مناسب و نبود معلمان متخصص، با کمبود حدود یک‌میلیون معلم روبرو هستند. وزارت توسعۀ منابع انسانی هند می‌گوید ایالت‌هایی که نرخ سواد پایینی دارند، از کمبود معلم بیشتری رنج می‌برند.

کارشناسان معتقدند لازم است دولت تا با پایان دادن به سیستم به‌کارگیری موقت معلمان، این خلاء را پر کند و این معلمان را بر اساس توانمندی و تخصص‌شان به‌صورت دائم به خدمت گیرد.

کومال گانتورا، مدیر سازمان غیردولتی حقوق کودک و تو، گفت: «کل مشکل این است که قوانین و سیاست‌ها به نحوی طراحی‌شده‌اند که به اجرا منتهی نمی‌شود. کمیتۀ رفاه کودک به‌صورت روزمزد کار می‌کند و کارگر آنگانوادی (سرپناه روستایی) که به‌صورت روزمزد کار می‌کند، همان‌طور که می‌دانید این سیستم برای کودکان موقت است.»

دولت هند اخیراً سیاست تحصیلی جدیدی به‌منظور ارتقاء کیفیت تحصیلی، ابتکار و تحقیق، معرفی کرده است.

این سیاست باهدف ارتقاء مهارت‌ها و دانش کودکان و حذف کمبودهای نیروی انسانی در بخش تحصیلی ارائه‌شده است. اما کارشناسان معتقدند که با توجه به تنوع جمعیتی و وسعت جغرافیایی، این‌ یک رویای دور از دسترس است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku