انفجار در حلب؛ تعلیق عملیات تخلیۀ این شهر

عملیات تخلیۀ شهر حلب در شمال سوریه متوقف شده است.

هم‌زمان با آغاز درگیری‌های تازه در شرق حلب توافق تخلیه شهر بین معارضین و دولت سوریه معلق شده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد گروه‌‏های تروریستی با نقض آتش‌بس در حلب، قصد دارند تسلیحات سنگین و افرادی را که از محله‏‌های شرقی این شهر ربوده‏‌اند به حومۀ جنوب‌‎غربی حلب منتقل کنند.

بر اساس این گزارش، تروریست‏‎ها با خمپاره به اتوبوس‌‏ها و خودروها در گذرگاه الراموسه حمله کرده‌اند.

پیش‌ترخبرگزاری رویترز به نقل از شاهدین نوشت صدای دست‌کم چهار انفجار در محل خروج اتوبوس‌های حامل غیرنظامیان و معارضین مسلح در شهر حلب شنیده شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز خبر تعلیق عملیات تخلیه را به نقل از منابع امنیتی سوری اعلام کرد و افزود معارضین مسلح به شروط مندرج در توافق تخلیه پایبند نبوده‌اند.

همچنین شبکۀ تلویزیونی الاخباریۀ سوریه در گزارشی اعلام کرد اطلاعاتی کسب شده است که بر اساس آن‏ معارضین با نقض توافق تخلیه در حال انتقال گروگان‌هایی همراه با خود هستند.

گزارش‌ها حاکی از آن‎ هستند که عملیات تخلیۀ حلب پس از آن متوقف شد که معارضین مسلح مانع از تخلیۀ غیرنظامیان از روستاهای تحت محاصرۀ الفوعه و کفریا در استان ادلب شدند.

معارضین همچنین پس از معلق شدن عملیات تخلیه، این 2 روستا را هدف حملات راکتی خود قرار دادند.

پیش‌تر شبکۀ خبری المنار لبنان اعلام کرده بود که ارتش سوریه عملیات خروج معارضان مسلح از محله‎های شرقی حلب را متوقف کرده است.

بر اساس اعلام المنار، بستگان ساکنین 2 روستای کفریا و الفوعه که در حلب زندگی می‌کنند، با برپایی تجمع اعتراضی، گذرگاه الراموسه را در شرق حلب بستند.

معترضان اعلام کردند تا زمان تخلیۀ کامل این دو روستای محاصره‌شده در حومۀ شمالی ادلب، اجازۀ خروج معارضین مسلح از گذرگاه الراموسه را نخواهند داد.

مسکو، آنکارا و معارضین دولت سوریه سه‎شنبه (23 آذر) تأیید کردند بر سر اعلام آتش‌بس و تخلیۀ حلب به توافق رسیده‌اند و قرار است تخلیۀ این شهر چهارشنبه (24 آذر) صورت بگیرد.

اما ارتش سوریه در روز نخست عملیات تخلیه اعلام کرد در پی حملۀ نظامی معارضین دولت سوریه ‏در شرق حلب، نیروهای سوری عملیات خود را در این منطقه از سر گرفته‌اند.

چهارشنبه حملات خمپاره‎‏ای معارضین به منطقۀ بستان‌القصر در شرق حلب، که ارتش اخیراً آن را آزاد کرده بود، منجر به کشته شدن 6 غیرنظامی و زخمی شدن شماری دیگر شد.

در نهایت پس از گفت‎وگوهای گسترده میان طرفین، آتش‌بس بار دیگر در روز پنج‏شنبه (25 آذر) در حلب آغاز و عملیات تخلیۀ معارضین از مناطق شرقی این شهر آغاز شد.

شهر حلب طی ماه‌های گذشته صحنۀ جنگی تمام‌عیار میان نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی بوده است.

مناطق شرقی حلب از سال 1391 به تصرف گروه‌های معارض دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، درآمد و این شهر به دو بخش غربی و شرقی تقسیم ‌شد که بخش غربی آن تحت کنترل نیروهای سوری بود.

نیروهای ارتش سوریه از 27 تیر مناطق تحت تصرف معارضان را در شرق حلب به محاصره درآورده‌ و عملیات گسترده‌ای را از اول مهر امسال برای آزادسازی کامل این شهر آغاز کرده بودند.

سربازان سوری در عملیات خود از پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسیه برخوردار بودند.

سوریه از سال 2011 (اواخر اسفند 1389) صحنۀ ناآرامی‌ مرگبار است.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد جنگ در سوریه تاکنون بیش از 470 هزار کشته برجا گذاشته است.
 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku