News   /   آمريکا   /   خبر فوری   /   تلگرام

اوباما طرح تحریم‌های 10 ساله علیه ایران را امضا نکرد

باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، در اقدامی غیرمنتظره طرح تحریم‌های 10 ساله علیه ایران را امضا نکرد.

براساس قانون اساسی امریکا، رئیس‌جمهور پس از تصویب یک طرح در کنگره، 10 روز فرصت دارد تا آن را تأیید یا وتو کند و یا اینکه بدون امضا اجازه دهد، طرح به قانون تبدیل شود.

در حالی که این اقدام اوباما مانع از تمدید تحریم‌ها علیه ایران نمی‌شود، اما مخالفتی نمادین با اقدام نمایندگان کنگرۀ امریکا به شمار می‌آید.

کاخ سفید بارها تصریح کرده تمدید تحریم‌ها علیه ایران غیرضروری است زیرا در صورت لزوم، دولت دیگر اختیارات را به منظور تنبیه ایران برای خود محفوظ نگه‌داشته است.

کاخ سفید همچنین ابراز نگرانی کرده تمدید تحریم‌ها ممکن است موجب زیر سوال‌رفتن توافق اتمی با ایران شود.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با تأکید بر اینکه تمدید تحریم‌ها نقض برجام است، تصریح کرده در صورت تمدید تحریم‌ها، تهران واکنش نشان خواهد داد.

روحانی در پی نقض برجام از سوی امریکا و پیرو تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و هیئت نظارت بر برجام، دستورهای جداگانه‌ای را خطاب به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، صادر کرد.

این در حالی است که دولت اوباما مدعی است تا زمانی که تهران به برجام پایبند باشد، تمدید این تحریم‌ها تأثیری بر ایران نخواهد داشت.

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا، گفت وی در گفتگو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، تصریح کرده است: «تمدید قانون تحریم‌های ایران به هیچ وجه بر لغو تحریم‌های ایران براساس برجام یا قابلیت شرکت‌ها برای تجارت با ایران براساس برجام تأثیری نخواهد داشت.»

گفتنی است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، از مخالفان سرسخت برجام به شمار می‌آید و بارها تهدید کرده است که این توافق را لغو می‌کند.
 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku