حکیم: حشد الشعبی نقش مهمی در حفاظت از عراق ایفا کرده

سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق (24 آذر 95، عکس از پرس‌تی‌وی)

رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق از نقش نیروهای داوطلب مردمی این کشور در مبارزه با گروه تروریستی داعش تمجید کرده است.

سید عمار حکیم چهارشنبه در مصاحبه با شبکۀ پرس‌تی‌وی گفت نیروهای داوطلب مردمی «نقش مهمی در حفاظت از مردم و قلمرو عراق و آزادسازی کشور از چنگال تروریست‌ها ایفا کرده‌اند.»

حکیم ادامه داد: «نیروهای داوطلب مردمی شامل شمار بسیاری از جوانان و افراد مذهبی است که به درخواست رهبر خود، آیت‌الله سید علی سیستانی، [مرجعیت شیعه در عراق] پاسخ دادند و از کشور در برابر تروریست‌های داعش دفاع کردند.»

این مقام عراقی افزود: «به همین دلیل ما باید این گروه شبه‌نظامی قدرتمند را که در عملیات دو سال و نیم گذشته تجربه‌های بسیاری کسب کرده است، حفظ کنیم.»

حشد الشعبی در سال ۲۰۱۴ (1393) و پس از آن که موصل به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد، به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، تشکیل شد.

نیروهای داوطلب مردمی عراق موسوم به حشد الشعبی (23 آذر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

 در روزهای ابتدایی حضور داعش در عراق و تلفات گستردۀ ارتش این کشور در برابر تروریست‌ها، نیروهای داوطلب نقش مؤثری در تقویت ارتش ایفا کردند.

در حال حاضر نیروهای حشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل، پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در عراق، با نیروهای ارتش و پلیس عراق، شبه‌نظامیان مسیحی و مبارزان پیشمرگۀ کُرد همکاری می‌کنند.

در همین حال، مجلس عراق نیز اوایل آذر ماه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن حشد الشعبی به عنوان یک نهاد قانونی در کشور شناخته می‌شود که دارای وظایف مشخصی بوده و از حقوق معینی نیز برخوردار است.

بر طبق این قانون، دولت و مجلس عراق نیز موظف هستند تمامی نیازهای حشد الشعبی را برای ورود به نبردهای مختلف تأمین کنند.

سید عمار حکیم که پیشتر تصویب این قانون را یک اقدام ملی خوانده بود، تأکید کرد: «بی‌شک تصویب قانون حشد الشعبی گامی مهم در تقویت عملکرد دفاعی عراق بوده است.»

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku