نمایندۀ اسرائیلی طرح نتانیاهو دربارۀ توافق هسته‌ای با ایران را به چالش کشید

یائیر لپید، رهبر حزب یش عتید و عضو کنست (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک سیاستمدار مطرح مخالف رژیم صهیونیستی طرح بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم برای از بین بردن توافق هسته‌ای جامعۀ بین‌المللی با ایران را زیر سؤال برد.

یائیر لپید، رهبر حزب یش عتید و عضو کنست، دوشنبه (22 آذر) در جمع خبرنگاران خارجی گفت هرچند وی نیز به توافق هسته‌ای علاقه ندارد اما برای جلوگیری از اجرای آن احتمالاً خیلی دیر شده است.

وی افزود: «امریکا تنها بازیگر (این عرصه) نیست. چینی‌ها، روس‌ها و اروپایی‌ها در میان امضاکنندگان قراردادها با ایران قرار دارند. باید بررسی شود که آیا لغو توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است یا نه.»

این در حالی است که نتانیاهو ادعا می‌کند که توافق هسته‌ای مانع دستیابی ایران به توانایی تولید تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد برای لغو توافق هسته‌ای با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا گفتگو کند.

دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (راست) و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا در برج ترامپ در نیویورک، 4 مهر 1395
دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (راست) و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا در برج ترامپ در نیویورک، 4 مهر 1395

نتانیاهو یکشنبه (21 آذر) در مصاحبه با شبکۀ خبری «سی‌بی‌اس» ابراز امیدواری کرد که تل‌آویو و واشنگتن بتوانند پس از آغاز دوران ریاست‌جمهوری ترامپ راه‌های از بین بردن توافق هسته‌ای با ایران را بررسی کنند. وی افزود برای مختل کردن این توافق 5 شیوه را در سر می‌پروراند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان امضای توافق هسته‌ای بین ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل – امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین- به‌علاوۀ آلمان در تیر 1394 از جدی‌ترین مخالفان این توافق بوده است. بر اساس این توافق قرار شد درازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبۀ مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو ‌شود.

شایان‌ذکر است ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود بارها توافق هسته‌ای را «احمقانه‌ترین توافق در تمام دوران» توصیف کرده و گفته بود آن را پاره می‌کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بارها هشدار داده که تمامی امضاکنندگان توافق هسته‌ای باید به تعهدات خود مطابق با این توافق پایبند باشند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku