News   /   آمريکا

گزارش برنامۀ شکنجۀ سیا به بایگانی فرستاده شد

باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا اسناد شکنجه سیا را بایگانی کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا گزارش جامع سنا دربارۀ برنامۀ شکنجۀ آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) را در دفتر بایگانی ریاست جمهوری بایگانی خواهد کرد.

بر اساس‌نامه‌ای که نیل ایگلستون، مشاور کاخ سفید خطاب به سناتور دایان فینستین، معاون کمیته اطلاعاتی سنا ارسال کرده،  اوباما دستور داده است تا این اسناد برای 12 سال محرمانه بمانند.

در این نامه آمده است: «در حال حاضر، ما به دنبال فاش کردن کامل این اطلاعات نیستیم.»

در گزارش سنا در سال 2014 آمده بود که سیا در بازجویی از مظنونانی که پس از حملات 11 سپتامبر زندانی‌شده بودند از شیوه‌های وحشیانه شکنجه ازجمله غرق مصنوعی، آزار جسمانی، محرومیت از خواب، اعدام‌های مصنوعی و همچنین تغذیۀ مقعدی به بهانۀ «آب‌رسانی» استفاده کرده است.

 فینستین و دیگر اعضای دموکرات کنگره از اوباما که در ژانویه 2009 به «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» پایان داد، خواسته بودند تا قبل از شروع رسمی کار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا در ماه آینده، گزارش سنا دربارۀ برنامۀ شکنجه سیا را فاش کند. باراک اوباما در ژانویه 2009 به «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» پایان داد.

بااین‌حال این اسناد 6 هزار و 700 صفحه‌ای منتشر نشد و قرار است مطابق با قانون بایگانی اسناد ریاست جمهوری آرشیو شود.

 فینستین (عکس پایین) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این گزارش حاصل شش سال تلاش بی‌وقفه کارکنان است و من قویاً معتقدم این گزارش 6 هزار و 700 صفحه‌ای و پی‌نوشت‌ها 3800 صفحه‌ای جاودانه خواهد شد. من همچنین قویاً معتقدم این گزارش باید درسی باشد که شکنجه کارساز نیست.»

ایگلستون نیز گفت نگرانی‌های جدی این است که ممکن است دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا درصدد از بین بردن تمامی این نسخه‌ها برآید.

برخی از نسخه‌های گزارش سنا به بخش‌های مهم جامعۀ اطلاعاتی امریکا که این اسناد را مخفی نگاه می‌دارند، ارسال شدند.

این در حالی بود که پس‌ازآن که جمهوری‌خواهان در سال 2015 ریاست کمیته اطلاعاتی سنا را به دست گرفتند، ریچاد بور، رئیس جدید این کمیته درصدد جمع‌آوری تمامی این نسخه‌ها برآمد.

از آن تاریخ دموکرات‌ها به دلیل نگرانی از برنامۀ جمهوری‌خواهان برای نابودی این اسناد انتشار کامل این گزارش را خواستار شده‌اند.

سناتور ران وایدن، عضو دموکرات کمیتۀ سنا از اوباما خواسته است تا این اطلاعات محرمانه بایگانی شود ولی در عوض نسخه اصلاح‌شده آن فاش شود.

وایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور اوباما مخالفت با شکنجه را به‌عنوان میراث اصلی خود ثبت کرده است. مردم امریکا باید شانس خواندن تاریخ را داشته باشند نه این‌که این اسناد برای 12 سال بایگانی شود.»

شیوه‌های سخت شکنجه سیا که ریشه در زندان‌های مخفی سیا دارد و از آن به‌عنوان «زندان سیاه» یاد می‌شود زندان‌هایی نظامی امریکا ازجمله گوانتانامو در کوبا به گرام در افغانستان و ابوغریب در عراق را دربرمی گیرد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku