News   /   گوناگون   /   تلگرام

بهای نفت به بالاترین رقم در یک سال گذشته رسید

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

قیمت نفت بعد از توافق کشورهای تولیدکنندۀ غیر اوپک برای کاهش تولیدات خود، افزایش یافته است.

بهای نفت برنت دریای شمال که مبنای قیمت‌گذاری دوسوم نفت‌ جهان، ازجمله نفت اوپک است، بامداد روز دوشنبه در بازار لندن به 57 دلار و 89 سنت در هر بشکه رسید. این میزان از جولای سال 2015 (اواسط تیر 1394) تاکنون بی‌سابقه بوده است.

هرچند قیمت هر بشکه نفت برنت ساعاتی بعد در روز دوشنبه به 56 دلار و 55 سنت کاهش یافت، اما همچنان با افزایش 4.1 درصدی همراه بود.

هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز بامداد دوشنبه در بازار نایمکس این کشور به قیمت 54 دلار و 51 سنت در هر بشکه معامله شد که بالاترین قیمت از جولای گذشته بوده است.

کشورهای غیرعضو اوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی، روز شنبه (20 آذر 1395) در تلاش برای کاهشِ مازاد عرضۀ نفت در بازارها و افزایش قیمت نفت، موافقت کردند سطح تولید خود را تا 558 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

اوپک نیز 30 نوامبر (10 آذر 1395) اعلام کرد تولیدات خود را کاهش خواهد داد.

سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت (اوپک) نیز متعهد شده است از اول ژانویۀ 2017 (12 دی 1395) تولید خود را یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد که سهم عربستان از این کاهش 486 هزار بشکه در روز خواهد بود.

این توافقات در حالی صورت گرفت که در بیش از 2 سال گذشته، افت شدید قیمت نفت بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکل کاهش بودجه مواجه کرده و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن به اعتراض و ناآرامی در برخی کشورهای خاورمیانه و آمریکای لاتین منجر شده است.

افزون بر توافق اوپک و کشورهای تولید‌کنندۀ غیر اوپک، تورم جهانی نیز از دیگر عوامل مؤثر در افزایش اخیر قیمت نفت به شمار می‌آید.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku