مفسر: سیاست‌های اردوغان در سوریه عامل حمله‌ها در ترکیه است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در حالی که گروه موسوم به شاهین‌های آزادی کردستان (تاک) مسئولیت انفجارهای استانبول را بر عهده گرفته، کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند اینگونه حمله‌ها در ترکیه ناشی از سیاست‌های دولت آنکارا در سوریه است.

به گزارش پرس تی‌وی، جیمز جاتراس، تحلیلگر پیشین مسائل سیاست خارجی مجلس سنای امریکا، با مقصر خواندن رئیس‌جمهور ترکیه گفت سیاست‌های خصمانۀ رجب طیب اردوغان در منطقه، به‌ویژه در سوریه، به تقویت گروه‌های تکفیری و تشدید تحرکات کردها منجر شده است.

جاتراس ادامه داد: «به یاد داشته باشیم که او (اردوغان) در پنج سال گذشته برای ایجاد بی‌ثباتی در سوریه و تغییر دولت در آنجا تلاش کرده است. او در این راستا نه تنها آن کشور (سوریه) را بی‌ثبات کرد بلکه به شکل‌گیری جنبش افراطی سَلَفی در قالب داعش و دیگر گروه‌های این‌چنینی، کمک کرد. اردوغان همچنین آنچه را که او تهدید کردها علیه تمامیت ارضی ترکیه می‌خواند، به راه انداخته است.»

این مفسر سیاسی امریکایی با اشاره به وجود رابطۀ «عشق و نفرت» میان ترکیه با داعش افزود این رابطه از شروع درگیری‌ها در سوریه فرازونشیب‌های بسیاری داشته است.

جاتراس گفت اکنون که ترکیه از داعش نفت نمی‌خرد، عناصر این گروه تکفیری فکر می‌کنند آنکارا به آن‌ها خیانت کرده است.

تحلیلگر پیشین مسائل سیاست خارجی مجلس سنای امریکا خاطر نشان کرد: «شاید تا حدود یک یا دو سال پیش، نشانه‌های آشکاری مبنی بر پشتیبانی مستقیم ترکیه از داعش، ازجمله ایفای نقش به عنوان مجرایی برای فروش نفت آن‌ها (داعش) که یکی از منابع اصلی درآمدزایی تروریست‌هاست، وجود داشت.»

وی ادامه داد با توجه به پیشروی‌های اخیر نیروهای دولتی سوریه، شکی نیست که تروریست‌های داعش از قطع شدن کمک‌های حامیان خود نگران هستند.

جاتراس با بیان اینکه پایان جنگ در سوریه لزوماً به معنای پایان حمله‌های تروریستی در ترکیه نیست، تصریح کرد پایان دادن هر چه سریع‌تر به این درگیری‌ها، امری ضروری برای آنکارا است.

این مفسر سیاسی گفت: «به نظر من، یک چنین جنگی که گروه‌هایِ رقیب متعدد در آن مشارکت دارند، به معنای بی‌ثباتی در منطقه، به‌ویژه در ترکیه است، ولی من فکر نکنم پایان یافتن جنگ سوریه به تنهایی تهدیدها علیه ترکیه را بر طرف کند.»

وی افزود: «واقعیت این است که  تهدید سَلَفی‌ها عمدتاً به خاطر اقدامات اردوغان ایجاد شده است. شورش کردها تا حد زیادی ناشی از اقدامات اردوغان است. این (تهدیدها) حتی اگر جنگ سوریه به پایان برسد، به شکل آنی از بین نخواهد رفت.»

در آخرین حملۀ تروریستی که شنبه‌شب در شهر استانبول رخ داد دست‌کم 38 نفر کشته و بیش از 150 نفر نیز زخمی شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku